NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
De Firma
Advocaat.com
Menno Tamminga
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Inzetten maar. Wie met beleggen in
Internetfondsen geld verliest kan altijd nog rijk worden met een
schadeclaim.
Het moet bij het hoofdkantoor van Internetaanbieder World
Online inmiddels een komen en gaan zijn van advocaten, deurwaarders en
rellenjagers. Iets voor een 24-uurs website? Boze beleggers kunnen zich
melden bij de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), maar ook bij de
website emissies.com. De zakelijke dienstverlening in Nederland draait
op volle toeren. Sommige bedrijven willen naar de effectenbeurs om hun
naamsbekendheid te vergroten, andere vergroten hun naamsbekendheid door
geflopte beursgangers te achtervolgen. Strafadvocaat G. Spong, net voor
zichzelf begonnen met advocaat O. Hammerstein, attaqueert oprichtster
N. Brink van World Online. Hammerstein mag een automatiseringsmiljonair
als W. Smit (ex-Datex, ex-Newtron, nu Internoc) tot zijn klanten
rekenen. Smit en Brink boteren niet meer zo goed, sinds het Newtron-
debacle begin jaren negentig, dat eindigde in een overname door
automatiseerder Ordina. Hier worden toch geen oude rekeningen vereffend?
Spong is niet de enige claimbeluste jurist. Ook advocaat B. van der
Goen, die eerder slachtoffers van de Bijlmerramp bijstond, zwaait met
schadepapieren. Curieus toeval: Hammerstein en hij zijn nog verdachte
geweest in zwart-geldzaken waarin de Femisbank centraal stond.
Hammerstein is later vrijgesproken, Van der Goen nooit vervolgd. Toen
stonden zij slechts met hun initialen in de krant en daarachter een
punt. Net als de Internetbedrijven.
Com.advocaat
Remmelt Otten
Internetondernemers maken verlies, Internetbeleggers maken soms
verlies.
Maar er zijn ook winnaars aan te wijzen. Het reclamebureau zal geen nacht minder slapen om het uitstel van de beursgang van Newconomy.
De kranten en tv-stations hopen op nog een paar weekjes advertenties
over nieuwe tijden en nieuwe kansen waaraan Maurice de Hond tussen 20
en 26 maart alleen al een bedrag van 2,2 miljoen gulden besteedde.
De breedste lach prijkt op de gezichten van juristen. De claimadvocaten,
bekend van radio en tv, hebben het Internet pas ontdekt na de vrije val
van World Online. Maar er zijn ook advocaten die al zeker drie jaar
lang debatteren over Internet, over e-grabbing. Deze advocaten
zijn voornamelijk bezig met het inlopen van de achterstand die het
logge, grote bedrijfsleven heeft opgelopen op de get-rich-quick-
hardlopers in de nieuwe ecomomie. Want terwijl de multinationals
voorzichtig aan hun website bouwden en een e-strategie formuleerden,
werden hun merknamen geregistreerd door kleine bureautjes.
Domeinnamen zijn goud waard. Een surfer neemt immers niet meer de moeite
een zoekmachine in te schakelen en tikt gewoon zelf nrc.nl in.
Vanmiddag hoort Unilever van de rechter of het cupasoup.nl en twintig
andere merken terugkrijgt van Namespace, een bureau dat maar liefst
vijftienduizend domeinen heeft vastgelegd. Het vroeg Unilever
vijfduizend euro per domein. Met deze kennis is inmiddels ook duidelijk
waarom Vendex zonodig met KBB moest fuseren. De naam Vendex.com zit bij
een ondernemer in het oosten des lands, op een website die met
één klik doorverwijst naar een Amerikaanse veiling van
domeinnamen waar de miljoenen dollars heen en weer vliegen.
Vendexkbb.com was nog vrij.
|
NRC Webpagina's
7 APRIL 2000
|