|
T I T E L : |
Scenery (Fengjing) |
R E G I E : |
Zhao Jisong alias He Jianjun |
M E T : |
Lin Peng, Sun Fengying, Zhao Yunyun |
In: Tropeninstituut Kleine Zaal, Amsterdam (wo 5 april); Concordia Cinema, Enschede (vr 7 april), 't Hoogt, Utrecht (ma 10 april) en daarna in andere theaters in het kader van de Wereldcinema Tour
Chinese film noir al te vol met geheimen
Door HANS BEEREKAMP
Alle drie de speelfilms van de
Chinese regisseur He Jianjun gingen op het International Film Festival
Rotterdam in wereldpremière, waarvan twee onder pseudoniem: de in
een psychiatrische inrichting gesitueerde Red Beads in 1994 werd
gepresenteerd als een film van 'He Yi', terwijl in 1999 Scenery
als een film van 'Zhao Yisong' werd uitgebracht.
Alleen de relatief weinig raadselachtige, bijna realistische film The Postman, die
ook de Chinese autoriteiten niet welgevallig was, verscheen in 1995
onder de eigen naam van de regisseur en won dat jaar een Tiger Award.
Scenery (Fengjing) is ook zonder de noodgedwongen
geheimzinnigheid over de herkomst geen erg heldere film. Het verhaal zou
omschreven kunnen worden als een Chinese film noir, maar dan wel een met
een onbegrijpelijke en allegorische ontknoping.
Een jonge advocaat wordt door een vrouwelijke taxichauffeur gevraagd
haar verkrachter op te sporen, 'een grote, dikke man'. Na verloop van
tijd denkt de advocaat dat hij zelf de dader is, nadat hij een van
prostitutie verdachte kapster heeft lastiggevallen. De film eindigt met
de mysterieuze gezamenlijke dood van de advocaat en de taxichauffeuse.
Zoals de Engelse titel Scenery ('landschap') al aangeeft, wil He
vooral een sfeer oproepen door het creëren van intrigerende
beelden. De vorm lijkt belangrijker dan het verhaal, zoals dat ook al in
Red Beads het geval was. Het resultaat is een film die je alleen
door die vorm bijblijft, maar nauwelijks mogelijkheid biedt tot
identificatie. Mooi, maar daar is dan ook het belangrijkste wel mee
gezegd. |
NRC Webpagina's
5 APRIL 2000
|