|
T I T E L : |
Adieu, plancher des vaches! |
R E G I E : |
Otar Iosseliani |
M E T : |
Nico Tarielashvili, Lily Lavina, Philippe Bas,Stéphanie Hainque, Amiran Amiranishvili |
In: Filmmuseum,Amsterdam
Intelligente ironie bij Otar Iosseliani
Door GERWIN TAMSMA
Hoe te leven? Otar Iosseliani,
telg uit een zeer oude adellijke Georgische familie en sinds jaren
woonachtig in Frankrijk, weet het wel: Koester geen illusies, wees
eerlijk maar wantrouwend en neem materiële zaken nooit als
leidraad in het leven. Belangrijker is dat er altijd wel ergens een
goed glas wijn - tenslotte behorend tot het spirituele - te bemachtigen
valt. Dat is in het kort de moraal die uit zijn meest recente film,
Adieu, plancher des vaches!, valt af te leiden. De titel, een
zeemansterm, betekent zoiets als 'vaarwel koeienland'.
Met de hem kenmerkende intelligente ironie toont Adieu, plancher des
vaches! de dubbellevens van een te rijke Franse familie.
Iosseliani (1934) speelt zelf de rol van 'kasteelheer' die zijn
toevlucht in de drank heeft gezocht - en gevonden. Zijn jongere vrouw,
een Parijse zakendiva, vervangt hem voor representatieve doeleinden bij
voorkeur door een maraboe, een Afrikaanse ooievaar die inderdaad kan
doorgaan voor een karikatuur van Iosseliani. Wie om zo'n grap niet om
kan grinniken, heeft weinig te zoeken bij Iosseliani. (Het Filmmuseum
vertoont tevens oudere films uit eigen collectie.)Hoofdpersoon van Adieu
is zoon Nicolas, die dagelijks stiekem naar het 11de arrondissement
vertrekt, in een uiteindelijk naïef verlangen naar het 'echte'
leven. Hij werkt als glazen- en bordenwasser en raakt bevriend met
zwervers en schooiers. Hij wordt verliefd op een serveerster, maar die
liefde wordt gefrustreerd doordat zij meer ziet in een lomperik die
zich juist veel rijker voordoet dan hij is. In de wandeling langs vele
personages wijst gids Iosseliani terloops de weg. Soms richt hij even
zijn blik op al te zijdelingse gebeurtenissen, maar zijn licht
reactionaire, onmiskenbaar onafhankelijke kijk op de normen en waarden
van de mensheid, is actueel en plezierig archaïsch tegelijk.
Adieu is lang niet de mooiste route die Iosseliani ooit
uitstippelde - aan de lange kant en minder wringend dan we van hem
gewend zijn. Maar het voldoet om verfrist thuis te komen.
|
NRC Webpagina's
5 APRIL 2000
|