|
T I T E L : |
Shower |
R E G I E : |
Zhang Yang |
M E T : |
Zhu Xu, Pu Cun Xin, Jiang Wu |
In: Desmet, De Uitkijk, Amsterdam; Babylon, Den Haag; Cinerama, Rotterdam
Chinees badhuis als veilige haven
Door DANA LINSSEN
Ergens in het noorden van China
is een gebied waar water zo schaars is dat de mensen mijlenver moeten
lopen om een bad te nemen, vertelt de oude meneer Liu, eigenaar van een
badhuis in Peking op een avond aan een klant.
Of het een grapje van regisseur Zhang Yang is dat de stoffige mannen en vrouwen die hij
vervolgens voor het geestesoog van meneer Liu tevoorschijn tovert,
allemaal een smoezelig handdoekje om hun hoofd dragen, weet ik niet. Net
zoals ik eerst dacht dat het heerlijk is om in een eenpersoonswasstraat
te kunnen douchen, terwijl allerlei roterende borstels je lichaam
masseren en je kleren ondertussen chemisch gereinigd worden. Maar dat
openingsvisioen van Shower blijk ik te moeten interpreteren als
een nachtmerrie, want in Shower wordt respect voor traditionele
Chinese waarden gepredikt en daar hoort douchen niet bij. Daarom speelt
de film die misleidend 'Shower' heet zich ook in een badhuis af, een
idyllische microkosmos waarin alle menselijke eigenaardigheden naast
elkaar mogen gedijen.
Shower is een hele lieve film met een hele lieve boodschap. Het
badhuis van meneer Liu is een veilige haven waar mannen kunnen schuilen
voor hun kijvende wijven, contactgestoorde jongens luidkeels 'O sole
mio' mogen bleren en heel veel oude mannetjes hun dagen slijten. Liu
lijmt huwelijken en wijst woekeraars de deur en elke avond rent hij
hetzelfde rondje door het park met zijn geestelijke gehandicapte zoon.
De idylle wordt verstoord als het badhuis met sluiting bedreigd wordt en
de oudste zoon terugkeert. Maar meer dan een rimpeling op het
gladgestreken oppervlakte van de film geven deze potentiële
conflicten niet te zien. En zo wordt er wel meer aangestipt en weer
weggewassen: voorzichtige kritiek op de teloorgang van de Chinese
tradities, een pleidooi voor meer respect. En dan gauw weer wat folklore
voor de buitenlandse markt erin of een verhaaltje, wat op een andere
manier nog eens moet vertellen waar de film niet te diep op wil ingaan.
En anders zijn er nog altijd die leuke Chinese clichémannetjes,
die ook weer zo schattig in beeld zijn gebracht en vol van onschuldige
humor. Als er films zouden bestaan waar je je nog beter van gaat voelen
dan van een onvervalste feelgoodmovie, dan is Shower
(publieksfavoriet op het Filmfestival Rotterdam) er daar een van. Hij
behaagt tot je er iebel van wordt.
|
NRC Webpagina's
5 APRIL 2000
|