|
T I T E L : |
The Hurricane |
R E G I E : |
Norman Jewison |
M E T : |
Denzel Washington, Vicellous Reon Shannon, Deborah Unger, Liev Schreiber, John Hannah, Dan Hedaya |
In: 29 theaters
Denzel Washington steelt film
Door BAS BLOKKER
Zou film zo langzamerhand aan
het eind van zijn motieven komen? Is er één beeld in de
twee uur durende The Hurricane dat we niet al eerder hebben
gezien? De sigaarkauwende journalisten naast de boksring. Het aan en uit
knippende peertje in de isoleercel. De muur vol memobriefjes van
speurneuzen die een oude moordzaak reconstrueren. Het zijden sjaaltje
van de hooggeplaatste schurk.
The Hurricane vertelt veel verhalen tegelijk en lijkt in elk van
die verhalen op andere films. Je kunt je voorstellen dat juist doordat
de ervaren regisseur Norman Jewison zo allemachtig veel wilde vertellen,
hij domweg niet de tijd had om voor elke scène een nieuwe
oplossing te vinden. En Jewison heeft een schat aan beelden verzameld om
uit te putten, van het briljante pokerdrama The Cincinnati kid
tot de futuristische actiefilm Rollerball, van Jesus Christ
Superstar tot de intelligente thriller In the heat of the
night.
Dus moeten we hem nu misschien niet beoordelen op wat hij filmt, maar op
wat hij ermee vertellen wil. Dat is 1) het waargebeurde verhaal van de
bokser Rubin 'Hurricane' Carter, die in 1966 ten onrechte beschuldigd
wordt van moord en daarvoor twintig jaar de gevangenis ingaat -
protesten van beroemdheden als Mohammed Ali en Bob Dylan ten spijt. En
2) de Bildung van de getalenteerde, maar ongeschoolde zwarte
jongen Lesra, die, halverwege de jaren tachtig, Carters autobiografie
leest en denkt 'dat gaat over mij'. Met zijn drie blanke 'stiefouders'
verhuist hij van Canada naar New Jersey om Carter te bevrijden.
Jewison worstelde met de keuze voor 1) of 2). 1) wint het makkelijk; het
pleit was al beslecht toen Denzel Washington de rol kreeg van Rubin
Carter. Hoe vriendelijk de ronde Vicellous Reon Shannon ook is als
Lesra, Washington blaast hem (en iedereen die in zijn buurt komt) van
het doek. Hij is weliswaar iets te sportschool-achtig geproportioneerd
om een geloofwaardige bokser neer te zetten, maar zijn haat in de ring
briest uit zijn neusgaten. Hij is even overtuigend nonchalant in zijn
korte tijd als bokskampioen, als dat hij ontroerd is bij zijn ontmoeting
met Lesra.
Het is geen toeval dat Jewison en Washington tegengestelde opvattingen
over de bedoeling van de film. Volgens Jewison is het een film over
racisme, volgens Washington gaat het om de spirituele ontwikkeling van
Carter. Er is maar een conclusie mogelijk: Washington heeft The
Hurricane gestolen.
|
NRC Webpagina's
5 APRIL 2000
|