|
T I T E L : |
Sleepy Hollow |
R E G I E : |
Tim Burton |
M E T : |
Johnny Dep, Christina Ricci, Miranda Richardson, Michael Gambon, Caspervan Dien, Christopher Walken |
In: 49 theaters
Tim Burtons 'Sleepy Hollow' weer triomf van
vormgeving
Mysterieuze moorden in 1799
Door RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
De jonge New-Yorkse agent
Ichabod Crane (Johnny Depp) kan zich maar moeilijk vinden in de manier
waarop de politie van de stad New York, waar hij werkt, bekentenissen
van criminelen pleegt los te krijgen - door marteling. Dat past niet
meer bij de nieuwe eeuw, meent hij, waarop zijn superieuren Crane
prompt overplaatsen naar een klein provinciestadje dat voornamelijk
wordt bewoond door Nederlandse immigranten, Sleepy Hollow, en dat wordt
geplaagd door een mysterieuze serie moorden. We schrijven 1799.
In Sleepy Hollow beziet de bevolking, vast gelovend in tovenarij, de met
wetenschappelijke instrumenten van onduidelijke strekking lijken
onderzoekende agent met grote bevreemding. Iedereen weet immers dat de
moorden gepleegd worden door de Hoofdloze Hessische Ruiter, een geest
uit de Onafhankelijkheidsoorlog. Crane leert deze bloedige held ook
persoonlijk kennen, leert inzien dat geesten en tovenarij bestaan, maar
legt tegelijkertijd ook een patroon in het optreden van de Hessische
Ruiter bloot, waaruit blijkt dat diens moorden ook door lokaal-
politieke overwegingen werden ingegeven.
Tim Burton heeft, zoals meestal, zijn film boordevol verwijzingen,
thema's en subteksten gestort. Het fascinerende resultaat is een
mengeling tussen een historische film, een aflevering van Hercule
Poirot, en een griezelfilm in gothic stijl. Het is wel jammer
dat de aanvankelijke invalshoek - onderzoek en Rede vs. bijgeloof en
afrekening - gaandeweg in de film verloren gaat. De jonge agent
ontbeert daardoor dramatische spanning - een merkwaardige flauwte in
een verder prachtige film.
De grote kracht van Sleepy Hollow ligt in de art direction, die dan ook
terecht een Oscar heeft ontvangen. Met name de beelden van het dorpje
Sleepy Hollow zien er zo mooi uit - eerder sprookjesachtig dan
realistisch overigens - dat je geneigd bent aan te nemen dat alles wel
uit de digitale trucdoos zal zijn. Maar dat is slechts gedeeltelijk het
geval: Sleepy Hollow werd in studio's in de Verenigde Staten en
Engeland gedraaid, en deels ook buiten, in een naargeestig en
romantisch bos.
Een sterk staaltje is verder de oude boom van waaruit de Hessische
Ruiter af en toe tevoorschijn komt, een ingewikkeld geval van wortels
en afgehakte hoofden. De boom doet enigszins denken aan de knullige
effecten in de films van Ed Wood in de jaren vijftig, waaraan Burton
eerder een film heeft gewijd. Maar hij overtuigt ten volle - misschien
zou Ed Wood, die de reputatie had van de slechtse regisseur aller
tijden, het nog vér hebben gebracht met wat digitale
nabewerkingen. Op nog een andere manier doet Sleepy Hollow trouwens aan
de jaren vijftig denken: met kleur is zo discreet omgegaan, dat je soms
denkt dat de film net zo goed in zwart-wit gedraaid had kunnen worden.
|
NRC Webpagina's
5 APRIL 2000
|