|
T I T E L : |
The Insider |
R E G I E : |
Michael Mann |
M E T : |
Al Pacino, Russell Crowe, Christopher Plummer, Diane Vernon, Philip Baker Hall, Michael Gambon |
In: 19 theaters
Gedurfde aanklacht tegen de tabaksindustrie
Door DANA LINSSEN
Zulke gedreven helden als Bob
Woodward en Carl Bernstein zijn ze niet. Onderzoeksjournalist Lowell
Bergmann en Jeffrey Wigand, ex-wetenschappelijke medewerker van een
Amerikaanse tabaksfabrikant, willen de waarheid niet uit idealisme boven
tafel krijgen maar uit cynisme.
Dat is waarschijnlijk ook meteen het voornaamste verschil tussen de jaren zeventig en negentig van de
voorbije eeuw. De Woodward en Bernstein uit All the President's
Men waren een gouden team tegen de rest van de onbetrouwbare wereld,
terwijl Bergmann bijna een hele film lang de zenuwachtige huisvader moet
bepraten om zijn zwijgplicht te doorbreken en zijn voormalige werkgever
te ontmaskeren in een aflevering van het actualiteitenprogramma '60
Minutes'. De plaats van de corrupte politici van weleer is ondertussen
geruisloos ingenomen door een nog veel angstaanjagender anonieme
economische macht. Verder is The Insider (die in februari het
Filmfestival Rotterdam opende) net zo'n verbeten paranoia-thriller als
zijn beroemde voorbeeld.
Ook aan The Insider lagen ware gebeurtenissen ten grondslag. De
film is gebaseerd op een geruchtmakend artikel uit Vanity Fair
uit 1996 waarin naar buiten kwam dat de tabaksindustrie welbewust
stoffen aan sigaretten toevoegt (waarvan er minstens een
kankerverwekkend is) om de verslavende werking van nicotine te
vergroten.
De aanklacht tegen de tabaksindustrie die The Insider
presenteert, is zeker voor Amerikaanse begrippen, gedurfd. Zo merkt de
film fijntjes op dat de macht van het grootkapitaal zó groot en
zo alomtegenwoordig is, dat zelfs een sigarettenfabrikant een uitzending
van een als onafhankelijk en kritisch bekend staand televisieprogramma
kan tegenhouden. Toch is dat complotdenken voor regisseur Michael Mann
slechts een aanleiding om een groots portret neer te zetten van de
journalist die het balletje aan het rollen bracht. Die journalist is Al
Pacino, die al eerder met Mann samenwerkte in de vaardige
politiethriller Heat (1996). Pacino zuigt alle aandacht naar zich
toe, waardoor zíjn strijd - waarvan niet helemaal duidelijk wordt
of die om de waarheid draait of om een ijdele scoop - prevaleert
boven die van Wigand. Deze door Russell Crowe beklemmend neergezette
man, de eigenlijke hoofdpersoon van het verhaal, heeft uiteindelijk veel
meer te verliezen: zijn baan, de ziektekostenverzekering voor zijn
astmatische dochtertje, zijn huwelijk en ja, ook zijn eer en geweten.
Voor Pacino's personage wacht er na deze primeur wel weer een andere.
Michael Mann is beslist een meester in het opbouwen van spanning rondom
het nogal tijdrovende en vaak saaie werk van een onderzoeksjournalist.
Pacino speelt hem helemaal in de traditie van de lone rider uit
de western, haast zonder tegenspelers. Behoudens een enkele scène
met Crowe brengt hij het grootste gedeelte van de film telefonerend
door. De echte schurken laten zich niet meer zien: die verschuilen zich
achter advocaten.
|
NRC Webpagina's
5 APRIL 2000
|