|
T I T E L : |
Jakob the Liar |
R E G I E : |
Peter Kassovitz |
M E T : |
Robin Williams, Liev Schreiber, Alan Arkin, Bob Balaban, Armin Mueller-Stahl
|
Uitgebracht op huurvideo door Columbia TriStar
Robin Williams in pittoresk getto
Door BIANCA STIGTER
De Amerikaanse film Jakob the
Liaris al vaak vergeleken met de Italiaanse film La vita
è bella. Beide zijn komedies over de Holocaust.
Maar La vita è bella van Roberto Benigni is een curieus meesterwerk
waarin humor wordt gebruikt om de onvoorstelbaarheid van de Holocaust
met de werkelijkheid ervan te laten botsen. Jakob the Liar is een
platte feelgood film. Aan het gegeven ligt dat niet. De film is
gebaseerd op een boek van de Oost-Duitse scenarioschrijver Jurek Becker,
waarnaar al eerder een film werd gemaakt, de enige DDR-productie die
ooit voor een Oscar is genomineerd (Jakob, der Lügner, Frank
Beyer, 1974) Het boek vertelde sober en gelaten het gekke verhaal van
een sukkel die in 1944 in een Pools getto bij toeval een nieuwsbericht
op de Duitse radio hoort. De Russen zijn nog maar vierhonderd kilometer
van het getto verwijderd. Deze Jakob vertelt het nieuws aan een vriend
die daarop gelooft dat Jakob een radio heeft. Dat nieuws verspreidt zich
snel door het getto en Jakob kan geen weerstand beiden aan de
mogelijkheid hoop te geven en de held te spelen.
In de nieuwe versie van het verhaal speelt Robin Williams de hoofdrol,
die zijn carrière als komiek begon, maar met films als Patch
Adams en Bicentennial Man de grootmeester van het valse
sentiment is geworden. Williams is in Jakob the Liar zo heilig
dat hij in zijn volgende film alleen nog Moeder Teresa kan spelen. Een
Indiase sloppenwijk kan dan vast net zo pittoresk gemaakt worden als het
naamloze getto in Jakob the Liar. Het op locatie in Hongarije en
Polen gefilmde getto is belachelijk pittoresk. De Franse regisseur Peter
Kassovitz (vader van Mathieu Kassovitz, regisseur van La Haine,
die in de film ook een kleine rol speelt) vond het nodig om elke
voorspelbare emotie zo zwaar aan te zetten dat je er geen zin meer hebt
hem nog te voelen. Toch vertrouwde hij of de studio er niet op dat het
verhaal je in de juiste stemming de bioscoop uit zou doen komen. Het is
in een film over hoop immers niet de bedoeling dat alle personages dood
gaan en de met zoveel moeite opgewekte hoop voor niets is geweest.
Daarom voorziet Jakob the Liar nog in een alternatief einde. De
Russen bevrijden de trein die de inwoners van het getto naar het
vernietigingskamp moet brengen. Op de Russische tanks staat een
Amerikaanse big band te spelen.
|
NRC Webpagina's
29 MAART 2000
|