|
T I T E L : |
Cross Fate |
R E G I E : |
Nestor D. Sanz |
M E T : |
Behrouz Seiri, Ingrid van der Lecq, Erik de Bruyn, Wilfried de Jong, Hajo Bruins, Kitty Courbois, Mimi Kok, Karim Traïdia |
In: Het Ketelhuis, Amsterdam
Nachtmerrie slaat op hol en struikelt
Door HANS BEEREKAMP
Het idee van Cross Fate,
de eerste lange speelfilm die de in Nederland wonende Argentijnse
cameraman Nestor D. Sanz regisseerde, is op z'n minst interessant. De
low budget-productie, die Sanz ook zelf schreef, draaide en monteerde,
beziet Nederland door de ogen van een allochtoon, een Turkse
kammenverkoper (Behrouz Seiri). In zijn oververhitte gemoed vat een
nachtmerrie post, over een volk dat wil dat je steeds maar kopjes koffie
drinkt en gezellig doet, maar niet goed overweg weet te gaan met heftige
emoties.
Sanz maakt een erger karikatuur van de Nederlanders dan zijn voormalige
landgenoot Alejandro Agresti ooit geschetst heeft. Daar is weinig op
tegen, behalve in een als racistisch te interpreteren scène
waarin Sanz suggereert dat in Europa Afrikaanse inboorlingen als
politieagent worden aangenomen.
Cross Fate is een film zonder enige nuance: van het begin tot het
eind slaat Sanz dezelfde hysterische toon aan, die van een uit de hand
gelopen nachtmerrie. Daardoor wordt het moeilijk Cross Fate,
zelfs als vormexperiment, serieus te nemen. De op video gedraaide film
ligt voor het grootste deel beneden professioneel niveau, voor wat
betreft de verzorging van de visuele vormgeving en het acteren. Er wordt
geschreeuwd en getierd, er worden mitrailleurs leeggeschoten en het
scenario volgt onbegrijpelijke kronkels. De titel verwijst vermoedelijk
woordspelig naar de cross fade of overvloeier, een montagetruc
die Sanz niet erg consequent toepast en er in dit geval aan de haren
bijgesleept is.
Sanz' Cross Fate is een probeerseltje, dat misschien een aardige
film van tien minuten had kunnen opleveren. Als lange speelfilm is het
ver beneden de maat van zelfs een low budget-bioscoopfilm: de
koortsdroom van een immigrant in Nederland verdient een betere
uitwerking.
|
NRC Webpagina's
29 MAART 2000
|