|
T I T E L : |
Being John Malkovich |
R E G I E : |
Spike Jonze |
M E T : |
John Cusack, Cameron Diaz, Catherine Keener, John Malkovich, Orson Bean, Mary Kay Place, Charlie Sheen |
In: 9 theaters
Superieure nonchalance in vederlicht en tragisch debuut van regisseur Spike Jonze
Pretpark in de hersenpan van een beroemdheid
Door HANS BEEREKAMP
Sam Mendes en Alan Ball zijn
niet de enige voor een Oscar genomineerde debutanten in de
categorieën 'regie' en 'origineel scenario' van wie we nog veel
zullen horen.
American Beauty mag dan in beide categorieën Being John
Malkovich verslagen hebben, ook de film van regisseur Spike Jonze en
scenarioschrijver Charlie Kaufman is een feestelijke verrassing, in een
jaar dat rijk blijkt te zijn aan oorspronkelijke en subversieve
Amerikaanse films van nieuwe talenten.
Ook Being John Malkovich is een film die zich niet gemakkelijk
laat omschrijven, en al zeker niet in een voor de hand liggend hokje
geplaatst kan worden. Het gegeven is absurd, maar Kaufman en Jonze kozen
niet voor een komische of surrealistische aanpak. Integendeel, de ver
van de werkelijkheid verwijderde ontwikkelingen worden volstrekt
realistisch verteld, en niet uitgemolken, met een constant ontroerend
tragische ondertoon. Je kunt in het verhaal van een aan lager wal
verkerende poppenspeler (John Cusack), die zijn vingervlugheid te gelde
moet maken als archivaris op een kantoor, natuurlijk een parabel zien
over het wrede lot van creatieve talenten, die zichzelf slecht weten te
verkopen. Een dergelijke interpretatie wordt ondersteund door het feit
dat de poppenspeler gebukt moet lopen door het kantoor, waar het plafond
tot slechts 1 meter 60 reikt, en door zijn verliefdheid op een
uitgekookte collega (Catherine Keener), die hem misbruikt om snel veel
geld te verdienen. Ze exploiteert Cusacks magie: per ongeluk heeft hij
een geheime gang ontdekt, die regelrecht leidt naar de binnenkant van
John Malkovich' hersenpan. Wie er doorheen kruipt, kan precies vijftien
minuten deel uitmaken van het bewustzijn van een beroemd acteur. En
belandt daarna met een harde plof in de berm van een tolweg.
Alles is te koop, zelfs Andy Warhols 'fifteen minutes of fame', zou de
moraal kunnen luiden van deze anti-kapitalistische interpretatie van
Being John Malkovich. Maar het is een reductionistische duiding,
want de film heeft veel meer te bieden dan een politieke boodschap. Het
is ook een tragedie over de teloorgang van een huwelijk, want Cusack
hoeft weinig meer te verwachten van zijn vrouw (Cameron Diaz), die meer
om dieren geeft dan om mensen. En Keener (ook genomineerd voor een
Oscar) weet het laconieke materialisme van haar personage zo charmant te
brengen, dat je geen masochist hoeft te zijn om Cusacks verliefdheid na
te kunnen voelen.
De ongerijmdheden in Kaufmans scenario, dat alleen aan het slot van de
film enigszins de weg kwijt raakt, worden zo vanzelfsprekend
gedebiteerd, dat lastige vragen tijdens het kijken naar Being John
Malkovich niet eens de kans krijgen de toeschouwer parten te spelen.
Ook de veelal hun eigen imago ondermijnende acteurs (de verlopen en
rafelige Cusack, de slonzige wereldverbeteraarster Diaz en de glasharde
Keener) laten zich meezuigen in de bizarre wereld van regisseur Jonze,
een vermaarde maker van videoclips en fotograaf, die ook een rolletje
speelde in de oorlogsfilm Three Kings. Malkovich sugggereert met
grote overtuigingskracht verbazing in deze film, waarin hij tot op
zekere hoogte zichzelf mag spelen.
Het aardigste van Being John Malkovich is nog wel de vederlichte
toon, de nonchalante vanzelfsprekendheid en zelfverzekerdheid. Het lijkt
wel of zo'n film zichzelf maakt, zonder bestudering van het handboek van
de scenariokunst. De makers en de acteurs moeten ook veel plezier gehad
hebben bij de productie, die de gangbare wetten van een succesfilm met
voeten treedt. Elke bizarre ontwikkeling in het verhaal lijkt
geïmproviseerd, elke scène lijkt de acteurs te overvallen,
alsof er ter plekke bedacht wordt hoe het verder zal gaan. Het meest
hilarische en visueel verbijsterende moment dient zich aan, wanneer John
Malkovich via de geheime tunnel zijn eigen bewustzijn binnenstapt en
daardoor een soort van kosmische kortsluiting veroorzaakt. Het universum
wankelt, de apocalyps is nabij. En toch twijfel je niet aan de logica en
de consistentie van het scenario.
Het gaat goed met de Amerikaanse film, de creativiteit van de nieuwste
generatie scenarioschrijvers en regisseurs laat zich niet insnoeren door
marketing-overwegingen. Misschien houdt het publiek juist daarom zo
hartstochtelijk van films als American Beauty en Being John
Malkovich.
|
NRC Webpagina's
29 MAART 2000
|