U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Reed Elsevier koopt uitgever VS

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 28 MAART. Cahners, de Amerikaanse vakbladenuitgever van Reed Elsevier, neemt voor 299,5 miljoen dollar (680 miljoen gulden) in contanten de Amerikaanse uitgever CMD over. CMD zette vorig jaar 126 miljoen dollar om in papieren en elektronische vakbladen op het terrein van bouw en constructie.

Cahners wil de activiteiten van CMD bundelen met zijn eigen vakbladen en websites op dit terrein, waaronder tijdschriften en de websites Buildingteam.com en HousingZone.com. CMD (1.400 werknemers) voegt aan de titels van Cahners bladen, databanken en websites toe, waaronder de titel Construction Market Data met meer dan 100 regionale edities.

Bouw en constructie zijn, naast media, amusement en detailhandel, sectoren waarin Cahners goede resultaten boekt. Met de uitgaven op het terrein van industrie (Manufacturing Net), elektronica (e-Insite) en reizen gaat het slecht.

Reed Elsevier heeft in de tweede helft van 1999 een grote reorganisatie doorgevoerd bij Cahners om de resultaten op te krikken. Cahners, met 180 miljoen euro goed voor 3,4 procent van de omzet van Reed Elsevier, boekte vorig jaar nauwelijks omzetgroei. Het bedrijfsresultaat daalde 40 procent, vooral door de reorganisatie.

De divisie vakinformatie van Reed Elsevier, waarvan ook Reed Business Information en Elsevier Bedrijfsinformatie deel uitmaken, kan dit jaar 180 miljoen euro besteden aan investeringen en overnames op het terrein van Internet. Dit is onderdeel van een grootscheeps investeringsprogramma dat de nieuwe bestuursvoorzitter van Reed Elsevier, Crispin Davis, vorige maand aankondigde. De uitgever steekt in drie jaar tijd 1.200 miljoen euro in Internet-producten.

Cahners heeft dit jaar nog twee andere overnames op dit terrein gedaan, die beide een aanvulling vormen op Variety.com, Cahners uitgave voor de media- en amusementsindustrie. In januari kocht het MarketCast, dat via elektronische databanken marketinginformatie voor de amusementsindustrie verkoopt. Eerder deze maand verwierf Cahners Media Publishing International, een elektronische uitgever van informatie voor tv- producenten.

NRC Webpagina's
28 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)