M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
TPG ziet groeimarkt in bestellingen via
Internet
Door een onzer redacteuren
TPG heeft grote verwachtingen van de groei van e-commerce, het handelen via Internet. Met zijn logistieke systemen wil het een van de belangrijkste spelers worden in de fysieke afhandeling van de handel via Internet. TPG kan onder meer opslag, transport en levering van goederen voor zijn rekening nemen. "De praktische afhandeling van de bestelling is nu nog het knelpunt van e-commerce", aldus bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer. TPG heeft zijn nieuwe bedrijfsonderdeel '@TNT' volledig los van het eigen bedrijf ontwikkeld. "Nu moeten we nog bedenken of we het gaan verankeren in de bestaande organisatie of het apart houden." Ondanks het oprukken van elektronische post groeit de omvang van briefpost nog steeds licht (2,6 procent autonome groei in Nederland). "Email vervangt vooral faxverkeer en verbale communicatie", zei Scheepbouwer. "Ons volume had vorig jaar meer last van de beslissing van banken om nog maar eens per twee weken een afschrift te versturen." Post is de grootste van de drie divisie van TPG. De omzet daarin steeg met 3,6 procent, van 3,5 tot 3,7 miljard euro. De divisie express (pakjes) haalde 3,5 miljard euro, een stijging van 20 procent. De divisie logistiek groeide met 44 procent, waarvan de helft door overnames, tot 1,5 miljard euro. TNT Post Groep verwacht dit jaar een winstgroei te halen die ten minste het niveau van het afgelopen jaar haalt. In 1999 was de winst per aandeel 0,88 euro, een stijging van 11,4 procent. Het bedrijfsresultaat was 9,3 procent hoger en kwam uit op 978 miljoen euro.
|
NRC Webpagina's
27 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |