|
T I T E L : |
Juha |
R E G I E : |
Aki Kaurismki |
M E T : |
Sakari Kuosmanen, Kati Outinen, André Wilms, Elina Salo |
In: Filmmuseum, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam; 't Hoogt, Utrecht
Stil Fins melodrama met geluiden
Door HANS BEEREKAMP
In de herinnering lopen alle
films van de Finse regisseur Aki Kaurismki zo'n beetje door elkaar. De
thematische verschillen zijn kleiner dan de overeenkomsten: weemoed,
drankzucht, in het Fins gezongen tango's, hartstocht, armoede en
noodlot.
Het lag voor de hand dat een liefhebber van melodrama en van
zwart-wit-fotografie ook eens een film in de trant van de stille film
uit de jaren twintig zou maken. Kaurismki liet zijn oog vallen op de
roman Juha, in 1911 gepubliceerd door de Finse romancier Juhani
Aho, en al drie keer eerder verfilmd, de eerste keer in 1920 door de in
Finland geboren Zweedse grootmeester Mauritz Stiller.
De handeling van Juha doet denken aan een van die vele stille
films over fatale verleidingen en de straf die noodzakelijkerwijs volgt
op het verlaten van het rechte pad. Alleen verplaatste Kaurismki de
handeling naar het heden, dat er op het Finse platteland, zo wisten we
al uit eerdere films van Kaurismki als Take Care of Your Scarf,
Tatjana (1994) of Ariel (1988), uitziet als de jaren vijftig.
Juha is een aardig experiment geworden, een pastiche die dichter
bij een film uit de jaren twintig staat dan de meeste moderne pogingen
in die richting. Kaurismki instrueerde zijn acteurs om de dialogen wel
uit te spreken, ook al was er geen microfoon om ze te registreren. Het
effect herinnert aan een aquarium met naar adem happende vissen. De
teksten worden doorgaans na afloop van de scène schriftelijk
samengevat op een titelkaart, die net als ruim zeventig jaar geleden
niet wordt ondertiteld, maar gewoon in het Nederlands weergegeven.
Omdat Kaurismki geen historicus is, maar een grappenmaker, speelt hij
wel met synchrone geluidseffecten. Het belletje van de magnetron,
dichtslaande deuren en zelfs een van begin tot einde gezongen uitvoering
van het chanson Le temps des cérises zijn dan ook wel te
horen. Je kunt je storen aan zulke anachronismen (hoewel er aan het
einde van de jaren twintig best al wel eens een met direct geluid
opgenomen lied te horen viel), maar het ook zien als een pesterige
knipoog van de in sarren gespecialiseerde Kaurismki.
De zwart-wit-beelden van cameraman Timo Salminen en de onophoudelijke
muziek van componist Anssi Tikanmki dwingen bewondering af. Juha
is een zorgvuldige productie, die ook liefde verraadt voor een soort
film die nu niet meer bestaat.
Het probleem is dat Kaurismki weinig toevoegt aan de door hem
geparafraseerde voorbeelden en evenmin aan zijn eigen oeuvre. Het
resultaat is een film die precies geworden is wat je ervan zou mogen
verwachten, niets meer en niets minder. De jonge vrouw van een
garagehouder, die haar als kind geadopteerd heeft, gaat er vandoor met
een toevallig passerende casanova uit de grote stad. Daar dwingt hij
haar tot prostitutie, in een bordeel vol verveelde matrones, totdat de
versmade echtgenoot haar naar huis komt terughalen, en de snode
verleider afstraft. Dit alles wordt keurig in een oude verpakking
afgeleverd, geheel volgens het boekje.
Er is weinig mis mee, maar tegelijkertijd is de kans gering dat het
publiek zich zal verdringen om er kennis van te nemen. Kaurismki is
dringend toe aan een nieuwe hemel om die te kunnen bestormen.
|
NRC Webpagina's
22 MAART 2000
|