|
T I T E L : |
Moloch |
R E G I E : |
Aleksandr Sokoerov |
M E T : |
Elena Roefanova, Leonid Mosgovoi, Leonid Sokol, Elena Spiridinova, Vladimir Bogdanov |
In: Rialto, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam; Cinemariënburg, Nijmegen
Theatrale beeldenuit privélevenvan Adolf en Eva
Door BIANCA STIGTER
In Der Letzte Akt (1956)
van G.W. Pabst, een film over de laatste tien levensdagen van Adolf
Hitler, vraagt de ene generaal aan de andere: 'Bestaat God?' 'Als hij
bestaat, zouden wij dat niet doen', is het antwoord.
Moloch van
de Russische regisseur Aleksandr Sokoerov is een film over Hitler waarin
het geloof een groter, maar geen helderder rol mag spelen. "Een christen
vindt door middel van liefde de kern van zijn verlossing", schrijft
Sokoerovs vaste scenarioschrijver Joeri Arabov, die voor Moloch
de prijs voor het beste scenario won op het laatste filmfestival van
Cannes, in een notitie over de film. "Maar kan iemand zijn ziel redden
door een monster lief te hebben?"
Hoofdpersoon van Moloch is Hitlers vriendin Eva Braun. Volgens
Arabov en Sokoerov was zij er toe in staat zich op te offeren voor de
liefde. De film speelt zich af in de Berghof boven Berchtesgaden, het
privéverblijf van Hitler hoog in de Beierse Alpen. De film toont
het weekeinde dat Hitler, er in de lente van 1942 doorbrengt in
gezelschap van Braun, zijn secretaris Martin Bormann, minister van
propaganda Joseph Goebbels en diens vrouw Magda. Ze drinken thee, ze
eten, ze maken een wandelingetje. Hitler noemt bouillon lijkenthee en
raaskalt over brandnetels, de rest van het gezelschap probeert bij hem
in het gevlei te komen en fluistert onderling. Braun is de enige die af
en toe recht in het gezicht van Hitler iets durft te zeggen. Even
verwacht je dat zij althans in deze film de loop der geschiedenis zal
keren. Maar nee, Braun beperkt zich in Moloch tot het aansporen
van Hitler om toch op te staan als hij liever in bed blijft liggen. De
liefde is in Moloch al net zo banaal als het kwaad. Sokoerov, die
eerder onder veel meer het zowel bejubelde als verguisde Moeder en
zoon maakte, doorbreekt met Moloch een taboe. Nog niet eerder
bekommerde een film zich louter om het privéleven van Hitler, en
het is raar om Hitler liefhebbend 'Adi' te horen noemen, zeker omdat
Moloch geen komedie is, waarin je om zo'n koosnaampje zou kunnen
lachen, maar een zware, ontregelende film.
Sokoerov slecht het taboe op het tonen van Hitler als mens in zijn eigen
omgeving niet helemaal. Zijn film is daarvoor te gestileerd, te
theatraal. Een realistische poging tot verbeelding van de mens Hitler
zou mij waarschijnlijk meer geschokt hebben. Sokoerov filmde de Berghof,
die permanent door mistflarden wordt omgeven, in droeve kleuren groen en
blauw, als een vochtige stenen hel. De acteurs geven de personages
afstandelijk gestalte, al was het maar omdat zij niet met hun eigen
stemmen spreken. Sokoerov liet Hitler c.s. door toneelspelers uit Sint
Petersburg vertolken, en hun stemmen nasynchroniseren door Duitse
acteurs. "Het menselijk gezicht van het kwaad tonen is nodig om het
kwaad te begrijpen", met die woorden stuurt Sokoerov zijn film de wereld
in. De titel, Moloch, lijkt daarbij slecht te passen. Moloch
betekent afgod, meer specifiek een afgod aan wie mensenoffers werden
gebracht. Zou Eva Braun zo'n offer zijn? Het is een potsierlijke
gedachte. Misschien dacht Sokoerov ook wel aan holocaust, dat eigenlijk
'brandoffer' betekent. Ik vind het een verschrikkelijke term, omdat het
aan de moord op miljoenen een soort zin lijkt te geven. 'Moloch' past
goed bij die term.
|
NRC Webpagina's
22 MAART 2000
|