|
T I T E L : |
Magnolia |
R E G I E : |
Paul Thomas Anderson |
M E T : |
Tom Cruise, Julianne Moore, John C. Reilly, Philip Seymour Hoffman, Melora Walters, Jason Robards, Philip Baker Hall, Melinda Dillon, William H. Macy, Jeremy Blackman, Ricky Jay, Alfred Molina, Henry Gibson, Luis Guzman, April Grace |
In 10 theaters
Derde film van groot talent Paul Thomas Anderson (29) is een filmevenement
Een symfonie, vrij naar 'A Day in the Life'
Door HANS BEEREKAMP
De magnolia ziet er robuust uit,
maar is in werkelijkheid een nogal kwetsbare vroegbloeier. De bloem gaf
zijn naam aan een boulevard in San Fernando Valley, een woonwijk van Los
Angeles, waar zich gedurende een etmaal de film Magnolia
afspeelt.
Daar kruisen de wegen van een dozijn personages elkaar, een
beetje volgens het procedé van Robert Altmans Short Cuts.
Drie van die personages, wier verhalen zich langzaam aftekenen als de
kern van de film, moesten als kind ervaren dat ze sterker waren dan hun
ouders. Ze roepen die ouders nu ter verantwoording, en komen tot het
besef dat ze helemaal niet zo onkwetsbaar zijn als ze dachten.
Magnolia is de derde film van de pas 29-jarige Paul Thomas
Anderson. De vorige twee films van Anderson, Hard Eight en
Boogie Nights, waren interessant genoeg om met grote
nieuwsgierigheid uit te kijken naar Magnolia. De prettige
verrassing is dat Anderson meer blijkt te zijn dan een groot talent. De
drie Oscarnominaties (voor Andersons originele scenario, de bijrol van
Tom Cruise en Aimee Manns liedje Save Me) en de wat zuinige
Amerikaanse recensies, die Anderson gebrek aan controle over zijn
ambities verwijten, doen geen recht aan de ervaring die ik had bij het
kijken naar Magnolia. Na drie uur en tien minuten wil je niet dat
het al afgelopen is en het liefst meteen opnieuw beginnen, om alle
raadsels en verborgen lagen van de film beter te begrijpen.
Het scenario is zo ingenieus, dat het weinig moeite kost om de
gecompliceerde vertelling direct te kunnen volgen, maar er lijkt veel
meer aan de hand te zijn dan in een keer te overzien valt. Sinds
Magnolia vorige maand in Berlijn de Gouden Beer won, formeert
zich iets dat op een geheim genootschap lijkt, van mensen die de film al
gezien hebben, en een glinstering in de ogen krijgen als ze er met
elkaar over praten. In Europa zou Magnolia wel eens uit kunnen
groeien tot het filmevenement van het jaar. De opwinding die
Magnolia teweegbrengt lijkt nog het meest op de tinteling na na
de verse ontdekking van films als Pulp Fiction of Blue
Velvet. Andersons film is minstens zo absurd en surrealistisch, maar
menselijker, en meer klassiek vormgegeven.
Het is niet alleen het scenario met alle onnavolgbare wendingen dat de
aandacht trekt: eigenlijk mag je er niets over vertellen aan iemand die
Magnolia nog niet gezien heeft, vooral niet over de
apocalyptische ontknoping, die je zelfs als je het met je eigen ogen
ziet nauwelijks geloven kunt. Anderson is ook een grootmeester in het
regisseren van acteurs, die hem in interviews 'geniaal' noemen. Een
aantal van die acteurs begint een vast ensemble te vormen, dat in alle
drie zijn films optrad, zoals John C. Reilly, Melora Walters en Philip
Seymour Hoffman, maar ook de nieuwelingen passen er goed in.
Tom Cruise speelt de beste rol uit zijn carrière, als een goeroe
die via de media zijn macho-filosofie verkoopt aan wie maar wil betalen
voor tips om vrouwen te temmen, onder de slogan 'Verleid en vernietig!'.
Cruise's bravoure wordt ondermijnd tijdens een televisie-interview dat
hij aan een zwarte vrouw toestaat. Zij heeft haar huiswerk gedaan, klopt
aan bij zijn harde kern en komt binnen.
Zoals steeds in Magnolia weerspiegelt die scène een
andere: een romantisch aangelegde, tedere politieman (Reilly) praat net
zo lang in op een stoere zwarte vrouw, totdat bij haar een lijk uit de
kast rolt. Dan is Reilly rijp om verliefd te worden, op een andere vrouw
(Walters), bij wie hij komt klagen over geluidsoverlast. Ze voelt niets
meer, door cocaïnegebruik en keiharde muziek.
Ook Anderson zet in het eerste uur van Magnolia de volumeknop op
de hoogste stand. Er is na de proloog (een op zichzelf staand absurd
essay over toeval, in de encyclopedische trant van de eerste films van
Peter Greenaway) bijna geen seconde zonder muziek, die elke subtiliteit
overstemt. Des te harder komt de stilte aan in het volgende uur van de
film, als ook de personages, bijna allemaal op de een of andere manier
verbonden met de media, tot bezinning komen. De muziek in
Magnolia is voortreffelijk, zowel de pompeuze score van Jon Brion
als de liedjes van Aimee Mann.
Anderson vertelt in interviews zich bij de constructie van zijn film te
hebben laten beïnvloeden door songs van The Beatles, met name A
Day in the Life, dat niet in de film voorkomt, maar wel een goed
idee geeft van de symfonische vorm van Magnolia. Op tweederde
wordt Magnolia zelfs bijna een musical, als de verschillende
personages, in complete afzondering en op de bodem van de put, elk
zachtjes dezelfde regels zingen: 'It's not going to stop, when you wise
up', en in de montage bijna een koor vormen. Het houdt niet op, wanneer
je volwassen wordt, het gaat zelfs door tot aan je dood. Weer twee van
de personages, Jason Robards en Philip Baker Hall, zijn stervende en
maken de balans op van wat ze hun kinderen hebben aangedaan.
Magnolia eindigt met hoop: geen verzoening, maar troost, door het
allerergste onder ogen te zien. Na een wonderlijke regenbui boven Los
Angeles, gaat het leven door, of wordt er gestorven. Zo banaal is
Magnolia, en zo groots.
|
NRC Webpagina's
22 MAART 2000
|