|
T I T E L : |
Falcone |
R E G I E : |
Ricky Tognazzi |
M E T : |
Chazz Palminteri, F. Murray Abraham, Anna Galiena, Andy Luotto
|
Uitgebracht op huurvideo door Dutch FilmWorks
Bestrijders van mafia verheerlijkt
Door HANS BEEREKAMP
Francesco Rosi, de Italiaanse
regisseur die bij uitstek films maakte over de georganiseerde misdaad,
tekende in 1976 voor een gelaagde thriller, getiteld Cadaveri
eccellenti. Dezelfde term, 'illustere lijken', komt ook bij
herhaling terug in Falcone, een oorspronkelijk voor de
Amerikaanse kabeltelevisie geproduceerde film van Ricky Tognazzi over de
Siciliaanse onderzoeksrechter Giovanni Falcone. Eind van de jaren
tachtig bracht hij in een monsterproces 460 mafiosi voor een rechtbank,
die er 223 veroordeelde.
Tognazzi is een van de succesvolste jonge Italiaanse regisseurs.
Falcone is een zorgvuldige productie, opgenomen in Palermo en
Rome, met op twee Amerikanen in de hoofdrollen na uitsluitend Italiaanse
acteurs, die Engels spreken.
Toch is Falcone een goede casus voor de teloorgang van de
Italiaanse cinema. Tognazzi maakte een heldere film voor een breed
(Amerikaans) publiek, waarin een cursus mafia voor beginners wordt
gegeven. De kapstok is een soort van Grieks drama, omdat de
mafiabestrijders maar al te goed weten wat voor risico zij en hun
directe omgeving lopen. Steeds wordt er vooruitgewezen naar een
mogelijke aanslag, en op 23 mei 1992 zal een bom onder de Autostrada dan
ook van volksheld Falcone een illuster lijk maken. De spectaculaire,
maar niet vet uitgesmeerde reconstructie van die explosie is genoeg
reden om Falcone uit de videotheek te halen. Maar voor Tognazzi
is dat de enige betekenis van de term Cadaveri eccellenti,
voorname slachtoffers en martelaren. Rosi, die een deel van zijn film
situeerde tussen mummies in catacomben, bedoelde er nog iets anders mee:
de kadavers waren ook de politici en geestelijken die heulden met de
mafia. Een regisseur van Rosi's kaliber zou niet hebben volstaan met de
verheerlijking van Falcone en de demonisering van Toto Riina, de
plattelandscapo die de handen van verraders liet afhakken en aan de
varkens voerde, maar ook de later veroordeelde oud-premier Andreotti tot
onderwerp gemaakt hebben. Tognazzi noemt die naam slechts in de obligate
slottekst. Zijn film is een oppervlakkige geschiedenisles, en verzuimt
het soort inzicht te bieden dat je van een filmkunstenaar verwachten
mag. Maar zulke regisseurs komen in de nieuwe generatie Italiaanse
filmmakers niet veel meer voor.
|
NRC Webpagina's
15 MAART 2000
|