|
T I T E L : |
The Spanish Prisoner |
R E G I E : |
David Mamet |
M E T : |
Campbell Scott, Steve Martin, Ben Gazzara, Rebecca Pidgeon, Felicity Huffman, Ricky Jay
|
Uitgebracht op huurvideo door Buena Vista
Mamet houdt onderhoudend voor de gek
Door BIANCA STIGTER
Toneel- en scenarioschrijver en
toneel- en filmregisseur David Mamet zegt vaak dat woorden voor hem het
belangrijkst zijn; de woorden die hij onderbrengt in zijn fameuze
dialogen en de woorden waarmee hij een even duidelijke als verhullende
plot kan smeden.
Het beste moment in de lichte, op het werk van
Hitchcock en Kafka geïnspireerde thriller The Spanish
Prisoner heeft te maken met cijfers. Een uitvinder moet aan de bazen
van het bedrijf waar hij werkt vertellen hoeveel geld ze met zijn
nieuwste uitvinding gaan verdienen. De uitvinder schrijft het bedrag op
een schoolbord. De camera staat achter het bord, dus we krijgen het
bedrag niet te zien. Maar we zien de arm van de uitvinder heel lang
schrijven.
The Spanish Prisoner gaat over een con game, een
confidence game, het soort van grote oplichterij op grote schaal die
Mamet lief is en ook al het onderwerp was van de eerste door hem
geregiseerde film, House of Games (1987). In The Spanish
Prisoner wordt de uitvinder, gespeeld door Campbell Scott, het
slachtoffer van een rijke, wereldwijze oplichter (een aardige rol van de
vooral als komiek bekende Steve Martin) die hij op een Caraïbisch
eiland ontmoet. Voor wie deze oplichter werkt en wie er allemaal in het
complot zitten, staat tot op het laatst niet vast. Aanleiding tot het
complot is een door de uitvinder bedachte formule, het 'proces' genoemd,
waarover we helemaal niets te weten komen. Bij Hitchcock merkte je
eigenlijk nooit dat je gefopt werd met zo'n McGuffin, het tamelijk
willekeurige object dat het verhaal voorstuwt. Mamet maakt er een grap
van, maar weet zijn film wel spannend te houden. The Spanish
Prisoner is ondanks de gaten in de plot zelfs zo spannend, dat het
af en toe jammer lijkt dat de film geen boek is, zodat je snel een paar
bladzijdes over kunt slaan om te zien of je vermoedens werkelijkheid
worden. Is de FBI wel de FBI? Is die secretaresse wel te vertrouwen? Is
de politie wel de politie? Echt vooruit bladeren zou je ook in het boek
waarschijnlijk niet doen, daarvoor is het te onderhoudend om door Mamet
voor de gek gehouden te worden. Het zou trouwens met de film als film
ook wel kunnen, want The Spanish Prisoner, alweer drie jaar
geleden gemaakt, wordt hier rechtsreeks op video uitgebracht. In de
bioscoop draait nu Mamets volgende regie, The Winslow Boy.
De dialogen in The Spanish Prisoner zijn van een duidelijkheid
die niets te wensen overlaat, al wordt er niet in gevloekt, zoals in de
meeste van zijn films en toneelstukken overvloedig gebeurt. Al aan het
begin van deze film wordt er keurig en plompverloren geconverseerd over
mensen die niet zijn wat ze lijken. Mamets personages grossieren in
uitdrukkingen en spreekwoorden en krijgen niet meer karakter dan voor
hun plaats in de plot nodig is. Aan het eind van het weldadig
oppervlakkige The Spanish Prisoner zit je dus niet met de kater
waar veel films noir je mee opschepen, namelijk dat de gedachte die aan
het eind onthuld wordt een gemeenplaats is. The Spanish Prisoner
heeft eigenlijk geen einde. Het slot is slechts een tussenstation. Je
kunt je voorstellen dat de plot voor eeuwig verder meandert, als een
rivier die nooit de zee bereikt.
|
NRC Webpagina's
15 MAART 2000
|