|
T I T E L : |
The Cider House Rules |
R E G I E : |
Lasse Hallström |
M E T : |
Tobey Maguire, Charlize Theron, Michael Caine, Delroy Lindo, Paul Rudd, Jane Alexander, Kathy Baker, Kieran Culkin, Kate Nelligan, Erykah Badu |
In: 20 theaters
Roman van John Irving verwatert in
verfilming
Door HANS BEEREKAMP
"De regels van het
ciderhuis is een roman met een boodschap", zegt schrijver John
Irving in zijn essay Mijn rol in de film, een terugblik.
Het pas
ook in Nederland verschenen boekje is een lucide verslag van de
lijdensweg van veertien jaar om The Cider House Rules te
verfilmen. Irving schreef zelf het scenario, en lijkt tevreden over het
resultaat dat de vierde beoogde regisseur, de Zweed Lasse
Hallström, afleverde. Maar de schrijver houdt ook zijn hart vast
voor de definitieve montage en de marketing van de film. Zal de
boodschap nog wel overkomen of krijgt uiteindelijk toch het
liefdesverhaaltje de overhand?
Irvings angst blijkt niet helemaal onterecht. De in het essay met
historische en praktische argumenten intelligent verdedigde boodschap
van de roman zou zijn dat abortus een moreel recht is. Die stelling
valt wel af te leiden uit de film, maar het is niet het belangrijkste
dat je onthoudt. De handeling van vijfhonderd pagina's, sterk ingedikt
naar een kleine twee uur, is daardoor schematisch geworden, maar niet
polemisch. Irving en Hallström vertellen twee elkaar spiegelende
verhalen over vaders die hun kind niet kunnen loslaten. De ene is een
ether snuivende arts (Michael Caine), directeur van een weeshuis in
Maine tijdens de Tweede Wereldoorlog, die ongewenst zwangere vrouwen
naar keuze aborteert of, een paar maanden later, afstand laat doen van
hun kind. Een van die 'wezen' (Tobey Maguire) wordt door de dokter
opgeleid in het vak. Eenmaal volwassen weigert de jongen zijn 'vader'
op te volgen, en trekt de wijde wereld in, zoals de voor zijn personage
model staande David Copperfield van Dickens. De jongen wordt
appelplukker tussen zwarte seizoenarbeiders, onder wie de andere vader
(Delroy Lindo), die een ongezonde relatie onderhoudt met zijn volwassen
dochter (zangeres Erykah Badu). Aan de wand van hun onderkomen hangen
'de regels van het ciderhuis', die door iedereen genegeerd worden, net
als de maatschappelijke regels die de illegale aborteur aan zijn laars
lapt. In beide gevallen zijn de regels niet van toepassing, omdat ze
bedacht zijn door mensen die niets van de praktijk snappen.
Het liefdesverhaaltje, van de wees en de verloofde (Charlize Theron) van
een oorlogsvlieger, hangt tussen die twee grote verhalen in als een
soort van cement om de boodschap verteerbaar te maken. De epiek noch de
zwarte humor van de roman komen in de film erg goed tot hun recht.
The Cider House Rules is een braaf uitgevallen compromis
geworden, en een bleke film. Michael Caine kreeg zijn vijfde
Oscarnominatie voor de bijrol van de wereldvreemde en treurige
idealist, en dat is terecht. Eerdere verfilmingen van Irvings romans,
The World According to Garp en Hotel New Hampshire waren
beduidend excentrieker en filmisch meer opwindend.
Hallström is goed in het regisseren van kinderen en in het
geloofwaardig maken van niet voor de hand liggende gezinsrelaties, zo
bewees hij al eerder in films als My Life as a Dog en What's
Eating Gilbert Grape? Dit keer sluipen er ook veel clichés
in zijn verbeelding van een dickensiaans weeshuis en van de uit het
diepe Zuiden afkomstige seizoenarbeiders.
Het aardige van Irvings boekje over de totstandkoming van de film is dat
hij daarin goed uitlegt hoe de gang van zaken in de filmindustrie kan
leiden tot zo'n verwatering, zelfs wanneer de oorspronkelijke auteur
voor het scenario tekent. Als het budget groeit, moet hij concessies
doen aan de vermeende markt en verliest zijn controle. Of, zoals Irving
het formuleert: "Als ik zin heb om regisseur te zijn, schrijf ik een
roman."
|
NRC Webpagina's
15 MAART 2000
|