|
T I T E L : |
The Beach |
R E G I E : |
Danny Boyle |
M E T : |
Leonardo DiCaprio, Tilda Swinton, Virginie Ledoyen, Guillaume Canet, Robert Carlyle |
In: 66 theaters
Nieuwe film van 'Trainspotting'-team laat tropisch paradijs tegenvallen
DiCaprio als slagroom op slagroom
Door BIANCA STIGTER
Een strand in de tropen kan
aantrekkelijk zijn op dezelfde manier als Leonardo DiCaprio
aantrekkelijk is: frisse, verblindende, wit met blauwe ogentroost die
verbaast en blijft verbazen - dat zulke goed gelukte dingen bestaan.
Maar landschap en ster vormen geen interessante combinatie: DiCaprio op
een tropisch strand is zoiets als slagroom op slagroom. Er is geen
contrast dat een van beide meer kan doen schitteren. Misschien dat de
eerste scènes van The Beach daarom zoveel prettiger ogen
dan de rest: dan is DiCaprio een jonge Amerikaanse rugzaktoerist in
Bangkok, en op de korrelige lakens van het bed in zijn goedkope
hotelletje zonder airconditioning of in de hete nauwe bazaars waar enge
mannetjes hem slangenbloed willen laten drinken, ziet hij er bepaald
buitenissig uit. DiCaprio contrasteert als het alleen door films en
computerspelletjes beschreven blad Richard ook hevig met de oude,
doorgedraaide hippie Daffy Duck, die in het pension in de kamer naast
hem logeert. Goed is de scène waarin Richard en Daffy, gespeeld
door Robert Carlyle, door het gescheurde muskietengaas dat vlak onder
het plafond voor muur speelt een joint delen en Daffy Richard voor het
eerst vertelt over het afgelegen eiland dat nog steeds een paradijs is.
DiCaprio bewijst in deze scène dat hij ook een acteur is van het
type Meryl Streep en Robert DeNiro: met drie verschillende
gelaatsuitdrukkingen die drie verschillende gevoelens verbeelden
reageert hij op een opmerking van de intens gek schmierende Carlyle. In
de rest van The Beach hoeft DiCaprio deze kwaliteit niet meer aan
te spreken. Dan vangt hij fluks een haai of zoent in zee temidden van
fluorescerend plankton een Francaise. DiCaprio slaat in zo'n fotogenieke
omgeving dood. Toch pleit het voor de acteur dat hij voor zijn eerste
film na de wereldhit Titanic The Beach koos. Hij speelt er
geen held in, maar een verwend ettertje, dat uit de voeten moet zien te
komen met het probleem van de hedendaagse toerist die zijn soortgenoten
niet kan velen. Richard is geen gewone toerist, die op het strand
vertier en vergetelheid zoekt, hij is een reiziger. Maar ook van
reizigers zijn er tegenwoordig veel te veel.
The Beach is een film naar de gelijknamige hippe bestseller uit
1996 van Alex Garlandt, waarin Richard samen met een Frans stelletje
terecht komt op een eiland in een natuurreservaat waar Thaise boeren
stiekem weed verbouwen en een aantal al wat oudere hippies een geheime
gemeenschap heeft gesticht. Lang houdt dit Eden niet stand; de commune
gaat aan hoogmoed en onverschilligheid ten onder. De Engelse schrijver
Nick Hornby noemde het boek 'een Lord of the Flies voor de
generatie X'. Het paradijs lijkt in de film evenwel van begin af aan
niet erg paradijselijk. Het is er vooral saai. De meeste tijd gaat heen
met vissen, tuinieren en timmeren; voor vertier wordt er braaf gevoet-
en gevolleybald.
Regisseur Danny Boyle, producent Andrew MacDonald en schrijver John
Hogde maakten eerder onder meer Trainspotting, waarin ze de
aantrekkelijkheden van drugs zo uitbundig wisten te tonen. Met het
paradijs hebben ze duidelijk minder affiniteit. Maar het kan ook zijn
dat de filmer er niet op uit waren een paradijs te tonen. The Beach
speelt een merkwaardig spel met verwachtingen, dat in een grote
Hollywoodfilm niet voor de hand ligt. Het eiland ziet eruit als een foto
van een eiland in een reisfolder. Zo'n foto valt in het echt altijd
tegen omdat er meer mensen en gebouwen zijn, meer afval en verrotting
is. In de film vinden de personages een eiland dat aan alle
verwachtingen voldoet. Hoe kan het dan toch tegenvallen? Misschien omdat
je van een film meer verwacht dan van een reisbureau. Met venijnig
realisme boort Boyle die hoop de grond in. Hij zal het niet nog mooier
voor je maken. Door de esthetiek van de toeristenindustrie in een andere
context te reproduceren, voldoet ze niet meer. De boze stiefmoeder zag
een mooie vrouw als ze in de spiegel keek. Sneeuwwitje ziet nog steeds
Sneeuwwitje. De ontknoping van de film is voor een teleurstelling in dit
paradijs dus eigenlijk niet meer nodig.
|
NRC Webpagina's
15 MAART 2000
|