|
T I T E L : |
Beautiful People |
R E G I E : |
Jasmin Dizdar |
M E T : |
Nicholas Farrel, Walentina Giorgiewa, Danny Nussbaum |
In: 10 theaters
Heilzame multiculturele chaos
Door RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Wie van plan is zich te mengen
in het zogeheten Scheffer-debat, over de problemen en gevaren bij de
integratie van vreemdelingen in onze samenleving, doet er goed aan
ijlings Beautiful People te gaan zien, van de Bosnisch-Britse
regisseur Jasmin Dizdar.
Niet dat er veel academische argumenten op het
gebied van de wederzijdse acculturatie zijn te ontlenen aan deze film
over Bosniërs en Britten. Daar staat echter een aanstekelijk beeld
van heilzame chaos tegenover, en er valt veel te lachen. Acculturatie,
laat Dizdar zien, is niet de vrucht van diepe overtuigingen en
normbesef - eerder van het feit dat degenen die in de samenleving
gedoemd zijn elkaar tegen te komen, wegen moeten vinden om het leven
enigszins dragelijk te houden. De multiculturele omgang onttrekt zich
aan de toets der hoge idealen en hooggeprezen respect voor de ander.
Met name onbegrip en uitgesproken desinteresse voor wat de ander als
zijn meest heilige overtuiging ziet, blijken namelijk de samenleving
tussen mensen uit verschillende culturen te bevorderen. Zo komt het
bijvoorbeeld dat een verkracht Bosnisch meisje dat in Engeland een
abortus wil, zich ziet geconfronteerd met het routineuze argument van
een Britse arts die opwerpt dat heel wat vrouwen in dit land nu juist
graag een kindje zouden willen hebben' - wat de aanzet tot een gelukkig
gezinsleven blijkt. En een Kroaat en een Serviër die naast elkaar
in Britse hospitaalbedden zijn beland, zetten eerst de strijd voort,
door als ze even bij kennis zijn bij elkaar het infuus er uit te
trekken. Op den duur verloopt hun krijg evenwel, bij gebrek aan
maatschappelijke context: de nachtzuster heeft écht geen tijd om
dit kwajongensgedoe serieus te nemen. Jasmin Dizdar (1971) is een late
vertegenwoordiger van de zgn. Praagse School in de Joegoslavische
cinematografie, die het vak tussen 1984 en '89 leerde in de
Tsjechoslowaakse hoofdstad, zoals zoveel Joegoslavische filmmakers voor
hem. Hij heeft veel mij volledig onbekende korte films op zijn naam.
Dat het British Film Institute hem in staat gesteld heeft voor het
eerst een lange speelfilm te maken, mag een gelukkige zet heten.
Beautiful People is zeker niet alleen maar inhoudelijk
interessant, het is in de eerste plaats een knap gemaakte film die
realisme in Britse traditie paart aan zwarte humor uit de Balkan. De
film kent een groot aantal protagonisten, Britten en Bosniërs uit
alle lagen van de bevolking, wier belevenissen dooreen worden verweven
zonder dat de samenhang verloren gaat - en dat alles in razend tempo.
Dizdars filmstijl wordt gekenmerkt door een hardgrondige afkeer van
statische situaties, en dat beïnvloedt het maatschappijbeeld in de
film: iedereen worstelt om in het leven overeind te blijven, met name
ook de Britten. Het sterkste voorbeeld is wel die
heroïneverslaafde Britse voetbalhooligan die dronken op het
vliegveld verdwaalt en later als hulppakket boven Bosnisch
oorlogsgebied wordt afgeworpen - je moet het zien om het te geloven.
|
NRC Webpagina's
8 MAART 2000
|