|
T I T E L : |
Boys Don't Cry |
R E G I E : |
Kimberly Peirce |
M E T : |
Hilary Swank, Chloë Sevigny, Brendan Sexton III |
In: 5 theaters
Het verdrietige verhaal van een Romy en
Julia
Door DANA LINSSEN
Het is heel even te horen in
Boy's Don't Cry, het nummer van de Engelse new wave-band The Cure
waar Kimberly Peirces bewonderenswaardige debuutfilm zijn titel aan
ontleent. Maar meer nog dan een liedje dat zingt dat jongens niet horen
te huilen, is Boys Don't Cry een film over de vrolijke
spraakverwarring die Blur ten gehore gaf in het liedje 'Girls & Boys',
waarin meisjes meisjes zijn, of jongens, of alles door elkaar loopt,
maar iedereen maar een ding wil: iemand om echt van te houden.
Boys Don't Cry vertelt de ware geschiedenis van Brandon Teena,
een twintigjarig meisje uit de Amerikaanse staat Nebraska, dat als
jongen door het leven ging en toen dat uitkwam door zijn twee beste
vrienden werd vermoord. Brandon Teena is inmiddels een wereldwijd
symbool voor seksuele meerduidigheid geworden. Behalve deze speelfilm is
er ook een documentaire over zijn leven gemaakt (The Brandon Teena
Story van Susan Muska en Greta Olafsdottir, vorig jaar te zien
tijdens de Roze Film Tour) en een multimediaal kunstproject, dat vorig
jaar november met een reeks virtuele rechtszittingen in de Amsterdamse
Waag werd afgesloten.
Aan mythevorming valt niet te ontkomen bij iemand die tot martelaar
wordt gebombardeerd en wiens leven als een ideaal filmscenario leest.
Karakteristiek voor de Hollywood-folklore is dat Brandons ex-vriendin
Lana Tisdel inmiddels een rechtszaak heeft aangespannen omdat ze zou
worden geportretteerd als 'a lazy, white trash and a skanky snake' en
gesuggereerd zou worden dat ze in ruil voor alcohol 'seksuele diensten'
verleent. Maar ook op andere manieren wordt de waarheid geannexeerd.
Documentairemaaksters Muska en Olafsdottir beweerden al dat Peirce hun
researchmateriaal 'gestolen' zou hebben en de werkelijkheid in haar film
romantiseert.
Gefictionaliseerd of niet, Boys Don't Cry geeft een fel
realistisch beeld van wie Brandon Teena geweest kan zijn. Een 'rebel
without a cause', die na voor de zoveelste keer in elkaar te zijn
geslagen door de boze vriendjes van een meisje waar hij mee uitging, op
de vlucht slaat en terechtkomt in het armoedige en gewelddadige Falls
City. Ook daar bestaat het leven uit zuipen en matten, werken en je
kater uitslapen en sjacheren met geld en geluk. Brandon blijft er
hangen. Deels uit verveling, deels omdat hij er mannelijke vrienden
maakt die duidelijk geërotiseerd worden door dat mooie stoere
jongetje dat zo helemaal 'one of the guys is'. En omdat die
oogverblindende Lana er is.
Boys Don't Cry is geen politiek pamflet, maar een verdrietige
liefdesgeschiedenis, een Romy en Julia, die gedragen wordt door het
uitmuntende spel van Hilary Swank als Brandon en Chloë Sevigny als
Lana, die beiden voor een Oscar werden genomineerd. Vragen over de
precieze seksuele identiteit van Brandon blijven onbeantwoord, er is
zowel sprake van transseksualiteit als van hermafroditisme. Hoewel het
scenario op dit punt een nogal rommelige indruk maakt, werkt het voor de
psychologie van de karakters bevrijdend dat hun levens niet tot seksuele
puzzeltjes worden gereduceerd. Peirce besteedt meer aandacht aan details
als het gestuntel met sokkenbolletjes en kunstpenissen en de walging van
het maandverband dat Brandon toch elke maand nodig had. Ontroerend is de
klassieke highschoolfilm-scène waarin Brandon en Lana na wat
gerommel en gezoen in het gras de liefde gaan bedrijven en Lana een
duidelijk blik wordt gegund op het decolleté dat opeens in de
open hals van Brandons houthakershemd wordt onthuld. En dat dat er niets
toe doet.
|
NRC Webpagina's
8 MAART 2000
|