|
T I T E L : |
Yo soy así |
R E G I E : |
Sonia Herman Dolz |
C A M E R A : |
Hans Fels |
In: Kriterion, Amsterdam;Lantaren/Venster, Rotterdam
Beelden uit de morsige werkelijkheid van
Barcelona
Door RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
La Bodega Bohemia heette het
etablissement in Barcelona, waarvan de Nederlandse filmmaakster Sonia
Herman Dolz in Yo soy así verslag doet. Het is te laat om
er nog heen te gaan - de Bodega Bohemia is verkocht en gesloten - maar
anders had de tent dit jaar vermoedelijk kunnen rekenen op heel wat
aanloop van Nederlandse toeristen die deze film gezien hebben.
Want zelden zie je op film een morsige werkelijkheid zo fraai, zoniet
glorieus in beeld gebracht als bij de optredende artiesten van de
Bodega Bohemia: enkele hoogbejaarde travestieten, een zwakzinnige zoon,
een loodgieter die in het geheel niet kan zingen maar het nochtans met
overgave doet. En (mijn persoonlijke favoriet) het oude vrouwtje dat
zich in de achterafstraat waaraan de bodega ligt, bezig houdt met de
illegale sigarettenverkoop, een essentiële schakel in de
bedrijfsvoering, waar de Bodega immers zelf niet over een
tabaksvergunning beschikt. Ook zij treedt op.
De liefdevolle benadering van Dolz en de strelende camera van Hans Fels
maken deze onwaarschijnlijke verzameling mensen mooi en aangenaam om
naar te kijken - een sterk staaltje. Dat sluit niet uit dat er
beklemmende momenten zijn: de desolate blik in de ogen van de zingende
sigarettenverkoopster, of het 'mietje' brullende publiek wanneer de 77-
jarige travestiet Mario zijn succesnummer Yo soy así (Ik
ben er zoëen) zingt en achter de woorden 'Ik ben... ' een
suggestieve seconde stilte laat vallen. Yo soy así
rouleert door de bioscopen in het kader van een serie
documentaires, Dutch Docs, maar of je de film een documentaire kunt
noemen is de vraag. De achtergronden van zowel het etablissement als de
optredenden worden slechts terloops aangegeven. Ik had bijvoorbeeld
graag willen weten of het optreden van travestieten een bijproduct is
van de liberalisering in Spanje na de dood van dictator Franco, of dat
in een hoekje van de barrio chino in Barcelona al vroeger ruimte
was voor dit soort burgermansperversie.
Yo soy así is toch vooral een heel mooie
concertregistratie. Het is ook wel een verontrustende film: als de
laatste optredens - voor vijf man publiek, zo te zien - voorbij zijn en
de Bodega Bohemia voor altijd zijn poorten sluit, denk je dat de
hedendaagse wereld, ondanks alle luid beleden tolerantie, eigenlijk
geen tehuis meer biedt aan de ware excentrieken onder ons.
|
NRC Webpagina's
1 MAART 2000
|