|
T I T E L : |
The Winslow Boy |
R E G I E : |
David Mamet |
M E T : |
Nigel Hawthorne, Rebecca Pidgeon, Jeremy Northam, Gemma Jones |
In: Cinecenter, Amsterdam; Babylon 2, Den Haag
Staccato-dialogen van Mamet in Britse affaire
Door GERWIN TAMSMA
Een dertienjarige kadet wordt in
1910 van de marineacademie verwijderd omdat hij een postwissel van vijf
shilling gestolen zou hebben. Zijn redelijk gefortuneerde vader gelooft
in zijn onschuld en ruïneert vervolgens zijn familie bijna in een
poging 'recht gedaan te krijgen van de onaantastbare Admiraliteit'.
Dat
is in het kort de destijds veelbesproken affaire die toneelschrijver
Terence Rattigan bewerkte tot The Winslow Boy, eerder verfilmd in
1950. David Mamet, vooral befaamd als meedogenloos chroniqueur van de
hedendaagse Amerikaanse moraal, wekte enige verbazing met zijn keuze het
typisch Britse stuk te verfilmen. Toch past The Winslow Boy goed
in zijn oeuvre. Het raadsel is niet de misdaad, maar hoe mensen met
elkaar omgaan. En het zal Mamet-bewonderaars niet verbazen dat we de
rechtszaal nooit van binnen zien, en de dialogen weer staccato gebracht
worden. Met veel omtrekkende bewegingen onderzoekt Mamet de gevolgen van
de affaire voor de familie. Vader Winslow (een schitterende Nigel
Hawthorne) is een al bijna bejaarde man, diep verankerd in zijn
burgerlijke principes, die zich met behulp van zijn oudste dochter
Catherine (onderkoeld gespeeld door Rebecca Pidgeon, Mamets echtgenote)
vastbijt in de feitelijk zinloze strijd. Catherine is suffragette, maar
toont geen twijfel over haar huwelijksplannen dat zou een te
gemakkelijk anachronisme zijn.
Aan de oppervlakte gaat The Winslow Boy over ouderwetse principes
contra modern pragmatisme, over het verschil tussen recht en
gerechtigheid. Maar al snel rijzen vragen. Welke afwegingen maakt een
liefhebbende vader? Waarom lijkt zijn dochter zo weinig betrokken bij
haar persoonlijk lot? Is Robert Morton (Jeremy Northam), de advocaat die
de verdediging van de jongste Winslow leidt, wel een conservatieve
egoïst? Juist omdat Mamet sommige cruciale gebeurtenissen en
emotionele contrapunten buiten beeld laat, zijn er vele antwoorden. Het
resultaat voelt in ieder geval als een verfrissend pleidooi voor die
moeilijke, ouderwetse mensen die nog niet geoefend waren jn het
verwoorden van emoties en terloops als kritiek op alle hedendaagse
psychologisering. Onder de mooie kostuums voelde men evenveel, maar men
huilde nog niet als er niks te huilen viel.
|
NRC Webpagina's
1 MAART 2000
|