|
T I T E L : |
Todo sobre mi madre (All About My Mother) |
R E G I E : |
Pedro Almodóvar |
M E T : |
Cecilia Roth, Marisa Paredes, Penélope Cruz, Candela Peña, Antonia San Juan, Rosa María Sardá, Fernando Fernán Gómez |
In: 8 theaters
Authenticiteit door siliconen en pikant melodrama
Door HANS BEEREKAMP
De sleutelscène in
Todo sobre mi madre, de dertiende film van Pedro Almodóvar
en zijn grootste internationale hit tot nu toe, is misschien de monoloog
van Agrado (Antonia San Juan) voor het gordijn van een theater, waar de
voorstelling is afgelast.
Om het publiek niet voor niets naar huis te
sturen, vertelt de travestiet haar levensverhaal. "Het belangrijkste is
authenticiteit.Ik ben authentiek, maar dat heeft een hoge prijs." En dan
volgt een komische opsomming van de tarieven van de plastische chirurgie
aan haar ogen, neus, mond en borsten.
Almodóvar is gek op zulke paradoxen. Zijn gecompliceerde verhaal
hangt van de onwaarschijnlijkheden en melodramatische clichés aan
elkaar, schetst met gevoel voor camp de details van de wereld van
travestieten, transseksuelen, actrices en hoeren in Barcelona, maar
staat erop dat de toeschouwer dit alles serieus neemt. Todo sobre mi
madre lijkt bedoeld als authentiek, om niet te zeggen realistisch
melodrama, dat mededogen opwekt voor intens acterende, vrijwel
uitsluitend vrouwelijke personages, die desondanks elke
geloofwaardigheid tarten.
Hoe ik ook mijn best doe, ik slaag er niet in na te voelen waarom
Todo sobre mi madre in de hele wereld een gevoelige snaar raakt:
de film won achtereenvolgens de regieprijs in Cannes, de European Film
Award voor beste film, werd een grote hit in onder meer Frankrijk en
Engeland, en is de belangrijkste kandidaat voor de Oscar voor de beste
buitenlandse film. Nu is Nederland het enige land waar de eerdere films
van Almodóvar ook weinig waardering kregen, misschien wegens een
allergie voor melodrama, camp en het bepleiten van hier al lang geleden
geaccepteerde mensenrechten voor seksuele minderheden.
Niet te loochenen valt Almodóvars beheersing van de filmvorm en
zijn herkenbare stilistische handschrift. Maar zijn expliciete
verwijzingen naar Tennessee Williams' toneelstuk A Streetcar Named
Desire en Joseph L. Mankiewicz' film All about Eve doen even
ijdel aan als zijn opdracht aan de actrices Bette Davis, Gena Rowlands
en Romy Schneider. Nog problematischer zijn de kronkels van het
scenario, waarin een verpleegster die hartdonaties begeleidt haar zoon
ziet verongelukken, wanneer hij de handtekening vraagt van een bekende
toneelactrice, net op het moment dat de moeder hem wilde onthullen dat
zijn vader een transseksueel is; waarin een non zwanger wordt van
dezelfde, inmiddels seropositieve transseksueel; waarin de beroemde
actrice een destructieve relatie onderhoudt met haar aan heroïne
verslaafde assistente; en waarin de vrouwen tot algehele hilariteit een
travestiet vragen zijn geslacht aan hen te tonen.
Natuurlijk legt Almodóvar de nadruk op de waardigheid van zijn
personages, en koketteert hij met zijn vermogen om als homoseksueel
regisseur, in de traditie van Cukor en Fassbinder, het uiterste te halen
uit door de meeste heteroseksuele filmmakers minder goed aangevoelde
actrices. Tegelijkertijd is zijn film ook een parade van pikante
gemeenplaatsen, een ouderwets aandoende libertijnse freak show. Ook deze
Almodóvarfilm zal in Nederland minder succes hebben dan in de
rest van de wereld.
|
NRC Webpagina's
1 MAART 2000
|