|
T I T E L : |
Three Kings |
R E G I E : |
David O. Russell |
M E T : |
George Clooney, Mark Wahlberg, Ice Cube, Spike Jonze, Nora Dunn |
In: 51 theaters
Compassie wint het van satire in origineel beeld Golfoorlog
Avonturiers voorbij de frontlinie
Door BIANCA STIGTER
Three Kings, de eerste
grote Amerikaanse film over de Golfoorlog, begint eigenlijk als die
oorlog al is afgelopen. Het vuren is gestaakt, hoewel er op de valreep
toch nog een Irakese soldaat wordt neergeschoten.
Maar meteen daarna is
het feest. In deze overrompelende actiefilm van David O. Russell handelt
vrijwel iedereen uit hebzucht. Niet alleen de vier soldaten di de
hoofdrol spelen - naar goed gebruik afkomstig uit verschillende sociale
groepen - maar ook de staat waarvoor zij vochten kent maar
één motief. Amerika wilde de olietoevoer veilig stellen.
De soldaten zijn uit op goud. Zo simpel is het.
De plot van Three Kings, dat zowel met Casablanca als met
MASH als met Apocalypse Now is vergeleken, lijkt erg op
die van Kelly's Heroes, een grol uit 1970 waarin Clint Eastwood
en Telly Savalas achter de Duitse linies een bank beroven. In Three
Kings vinden vier soldaten in de anus van een Irakese
krijgsgevangene een kaart. Hun leider, een oude rot van special
forces (George Clooney), vermoedt dat de kaart de locatie van de
bunkers aangeeft waarin Saddam Hussein de oorlogsbuit uit Koeweit heeft
verborgen. De soldaten, gespeeld door uiteenlopende acteurs als de
rapper Ice Cube en de filmregisseur Spike Jonze, houden hun vondst
geheim en besluiten voor eigen gewin op zoek te gaan naar de buit.
Three Kings werkt het gegeven serieuzer uit, al is er op weg naar
de bunker tijd voor het neerschieten van een koe, warvan het hoofd op de
voorruit van hun jeep landt. De soldaten vinden de bunker, maar komen
daarbij in een burgeroorlog terecht. In de bunker houden Irakese
soldaten Irakese rebellen gevangen. Clooney stopt de actie even om de
situatie glashelder aan zijn ondergeschikten en de kijkers uit te
leggen. Bush spoorde de mensen aan in opstand te komen tegen Saddam. Ze
dachten dat ze onze steun hadden. Nu worden ze afgeslacht. Zijn woede is
op dat moment nog niet groter dan zijn hebzucht.
Three Kings zit vol effecten die tot en met het vorig jaar opzien
barende Fight Club nog niet tot de mainstream behoorden, maar
daar nu middenin geplonsd zijn. In Three Kings kan de camera door
menselijke huid heendringen en laten zien wat voor schade een kogel nu
eigenlijk van binnen aanricht, verluchtigen flashbackjes van
verschillende personages een korte conversatie en wordt het hier en nu
niet alleen op volle snelheid maar ook vanuit de raarste standpunten in
slow motion of stilstand getoond, in verbleekte of juist verzadigde
kleuren.
David O. Russell, die eerder twee eigenzinnige komedies maakte, maakt
van de Golfoorlog een oorlog die je je niet meer alleen als een door het
Amerikaanse leger geregisseerde, steriele televisieoorlog zal
herinneren. Hij heeft een voorkeur voor bizarre tegenstellingen. Hij
laat zijn soldaten in luxe Amerikaanse auto's door de woestijn rijden en
filmt met genoegen de in de bunker opgehoopte computers, keukenmachines,
videorecorders, Rolexen en andere toppers uit het westerse
consumptieparadijs. Aangrijpend maf is de scène waarin Troy, een
door Mark Wahlberg gespeelde gewone jongen, een berg mobiele telefoons
vindt. Deze Amerikaan is dan door het Irakese leger gevangen genomen.
Hij grijpt in de berg en vindt een telefoon die het nog doet. Als een
telefoniste hem niet met Operation Desert Storm kan doorverbinden, belt
hij z'n vrouw in Detroit maar. Hi honey, kun je voor mij even het
leger bellen? Tijdens de daarop volgende martelscene begint een Irakese
soldaat over de plastische chirurgie van Michael Jackson.
Russell heeft een goed, grof oog voor de absurde aspecten van de oorlog.
Maar zijn film is geen satire. Compassie wint het in dit jongensboek
uiteindelijk van eigenbelang. Russell maakt de keuze daartussen zo
direct mogelijk. Stellen de soldaten de vrachtwagen met goud veilig of
redden ze twee kinderen die op een mijn dreigen te lopen? Uiteindelijk
escorteren de vier soldaten een groep rebellen, tegen het officiële
Amerikaanse beleid in, naar de grens met Irak.
Om van de Golfoorlog een film te maken heeft Russell de banden met de
werkelijkheid dan al lang doorgesneden. Zijn soldaten zijn helden zoals
ze het in de Golfoorlog nooit geweest konden zijn.
|
NRC Webpagina's
1 MAART 2000
|