U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    F I L M  &  V I D E O  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


Jude Law


In een reeks profielen van gezichtsbepalende sterren deze week Jude Law, de mooie Engelse acteur die voor een Oscar genomineerd is voor zijn bijrol in 'The Talented Mr. Ripley'.

Door BIANCA STIGTER

De Engelse acteur Jude Law is zo mooi dat je hem in een boek van Gerard Reve wilt tegenkomen. Hij zou daarin voor zijn schoonheid eens goed gestraft kunnen worden. Law maakt jaloers en wanhopig: waarom kan alles op de wereld niet van dezelfde kwaliteit zijn als hij? Law (Londen, 29 december 1971) werd door zijn ouders, twee onderwijzers, zowel naar Jude the Obscure, de roman van Thomas Hardy, als naar 'Hey Jude', het liedje van The Beatles, vernoemd. Al toen hij vier was, wist hij dat hij acteur wilde worden. Sinds zijn twaalfde staat hij op het toneel. Op zijn zeventiende ging hij van school af om een van de hoofdrollen in een Engelse soapserie te gaan spelen. Zowel in Londen als op Broadway had hij daarna veel succes met het toneelstuk Indescretions, waarin hij lang naakt op het toneel aanwezig moest zijn.

Law speelde zijn eerste belangrijke filmrol in Wilde (1997, Brian Gilbert), een biografie van Oscar Wilde, die magnifiek door Stephen Fry werd gespeeld. Law was geweldig als Bosie, het verwende graafje dat Wilde's muze en nachtmerrie werd. Law is als Bosie iets om naar te kijken in de winter, als er geen bloemen zijn - de echte Lord Alfred Douglas had geen betere doelwit van deze opmerking van Oscar Wilde kunnen zijn.

Na Wilde begon Law in Amerikaanse films te spelen, onder meer in de intelligente sciencefiction-films Gattaca (Andrew Niccol, 1997) en eXistenZ (David Cronenberg, 1999). Law was ook een van de producenten van deze film. Samen met zijn vrienden Ewan McGregor en Johnny Lee Miller en zijn vrouw Sadie Frost richtte hij de productiemaatschappij Natural Nylon op, die ook andere projecten van deze acteurs moet gaan produceren.

In Midnight in the Garden of Good and Evil (Clint Eastwood, 1997) was Law het biseksuele liefje van de hoofdpersoon. Law is een acteur die het kwaad nodig heeft om zijn schoonheid naar buiten te brengen. Net als bij Alain Delon en Helmut Berger wordt hij pas fascinerend als zijn uiterlijk en innerlijk met elkaar in conflict lijken. In The Talented Mr. Ripley van Anthony Minghella geven Laws gouden haar, gebruinde huid en groene ogen weer een andere draai aan het verhaal. Hij speelt een arrogante playboy, zoon van een fabrikant, een Amerikaanse aristocraat waar iedereen een hekel aan zou hebben ware het niet dat hij zo mooi is. Dickie's slechte gedrag wordt door zijn schoonheid geëxcuseerd. In de verhalen over Ripley in de Amerikaanse pers lijkt het soms of Law, en niet Matt Damon, de hoofdrol in de film speelt. Soms lijkt de film in de beschrijvingen zelfs een documentaire over Laws huid en billen.

NRC Webpagina's
23 FEBRUARI 2000

Meer sterren


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)