|
T I T E L : |
Victor... pendant quíl est trop tard |
R E G I E : |
Sandrine Veysset |
M E T : |
Jeremy Chaix, Lydia Andrei, Mathieu Lane |
In: 5theaters
Veysset laat het weer sneeuwen
Door BIANCA STIGTER
Sneeuw heeft nooit zo'n mooie
rol te spelen gekregen als in James Joyce's verhaal The Dead.
Maar een tweede plaats is er wel voor de sneeuw in Y aura t' il de la
neige noël, het debuut van de Franse regisseur Sandrine
Veysset uit 1996.
Sneeuw redt in haar film, waarvoor ze ook het scenario schreef, een
familie, een moeder met veel kinderen die op kerstavond samen bij een
gammele kachel liggen te slapen. Helemaal zeker is het niet dat de
moeder de kachel expres koolmonoxide laat uitstoten, maar opluchting is
er wel als een van de kinderen wakker wordt, sneeuw ziet en het raam
opent. Y aura t' il was een film waarin veel ongewis bleef, maar
ook veel haarscherp te zien was. Kinderen die met een bootje in een
waterreservoir spelen. Het oogsten van tomaten. Een verschrikkelijke
vader. De tweede film van Veysset heeft weer een lange titel gekregen,
Victor... pendant qu' il est trop tard, en ook in dit
verhaal blijft er veel ongewis, maar het belangrijkste kan de kijker
zelf concluderen. Victor is een jongetje van een jaar of tien dat door
zijn ouders gedwongen wordt in ruil voor geld naar hun seksspelletjes te
kijken. Op een koude avond loopt Victor weg van huis. Hij komt terecht
bij een hoer, Triche, en er ontstaat vriendschap tussen die twee, waarin
ook nog de eigenaar van een carrousel op de kermis een rol speelt.
Veysset filmt de vriendschap tussen haar twee door het leven gewonde
mensen vooral 's nachts en grofkorrelig. Ze wil dat haar film op een
duister sprookje lijkt. Net als in haar debuut filmt ze sommige dingen
uitvoerig, zoals het spel van Victor en een buurjongetje, die zich als
vrouwen verkleden. Andere dingen blijven vaag. Victor kreeg vorig
jaar op het Rotterdamse Filmfestival de prijs van de internationale
filmcritici. De jury noemde de film 'een krachtige combinatie van
sociaal realisme en een sprookjesachtige fantasie'. Dat is het ook, maar
anders dan in haar debuut zijn die elementen nu wel erg zwaar, parmantig
bijna, aangezet en weet Veysset niet aan clichés te ontsnappen.
De hoer met het hart van goud is een stereotype waarover ik geen film
meer kan verdragen.
Victor eindigt net als Y aura t'il met sneeuw. Hij valt op de
kermis, maar hij slaagt er daar niet in een verheffende rol te spelen.
Beter zijn de woorden in het door de regisseur zelf gezongen en
geschreven lied dat het einde begeleidt. 'Dans mes yeux il fait si
nuit', in mijn ogen is het zo nacht, met die woorden weet Veysset de
weer de zoete wanhoop op te roepen die haar eerste film zo bijzonder
maakte. |
NRC Webpagina's
23 FEBRUARI 2000
|