|
T I T E L : |
Bicentennial Man |
R E G I E : |
Chris Columbus |
M E T : |
Robin Williams,Embeth Davidtz, Oliver Platt, Sam Neill, Wendy Crewson, Lynne Thigpen,Kiersten Warren |
In: 25 theaters
Sentimentaliteit met Robin Williams als een lieve
robot
Door HANS BEEREKAMP
Na What Dreams May Come
en Patch Adams levert Bicentennial Man nieuw bewijs
voor de stelling dat de aanwezigheid van Robin Williams in een film een
indicatie is voor onverdraaglijke sentimentaliteit.
Williams is typisch een clown die de wereld wil verbeteren, en dat
belooft zelden iets goeds. In Bicentennial Man speelt hij een
robot die er voor drie kwart van de film uitziet als de blikken man uit
The Wizard of Oz. Ook de als butler geprogrammeerde robot Andrew
zou graag een hart hebben. In het aan de film ten grondslag liggende
science fiction-verhaal, dat Isaac Asimov schreef in 1976 ter
gelegenheid van het tweehonderdjarig bestaan van de Amerikaanse
Onafhankelijkheidsverklaring, wordt aandacht besteed aan de
mensenrechten van robots. Aan het einde van zijn tweehonderdjarig leven,
in de 22ste eeuw, verleent een zwarte en vrouwelijke president van de
Verenigde Staten Andrew de status van mens. Die heeft hij mede verdiend
door een kleine fabrieksfout, die hem in staat stelt tot creativiteit en
emoties, zoals affectie en passie.
Helaas wordt de liefde van een robot zelden beantwoord. Het kleine
meisje uit het gezin dat hem kocht, moet als oude stervende dame
toegeven dat zij wellicht gelukkiger zou zijn geworden met een
echtgenoot van kunststof. Maar ook de door dezelfde actrice (Embeth
Davidtz) gespeelde kleindochter durft die stap nog niet aan, ook al
heeft Andrew intussen zelfs een geslacht verworven.
Regisseur Chris Columbus, gespecialiseerd in films over
familiesentimenten als Mrs. Doubtfire, Home Alone en Nine
Months, smijt ook nu weer met mierzoete effecten. Het meest gewaagd
in Bicentennial Man zijn nog wel Columbus' opvattingen over hoe
de toekomst eruit zal zien. Omstreeks 2100 weerspiegelen architectuur en
kleding in Amerika volgens Columbus eerder classicisme dan futurisme en
wordt er nog steeds in de kerk getrouwd: de bruid in het wit, de
bruidegom in rokkostuum. Het is vooral een brave nieuwe wereld.
|
NRC Webpagina's
23 FEBRUARI 2000
|