|
T I T E L : |
American Pie |
R E G I E : |
Paul en Chris Weitz |
M E T : |
Jason Biggs, Mena Suvari, Jennifer Coolidge, Shannon Elizabeth, Alyson Hannigan, Chris Klein, Eugene Levy, Natasha Lyonne, Thomas Ian Nicholas |
In: 77 theaters
Vies boekje en een waterplant in tienerkomedie
Door DANA LINSSEN
Na vijf minuten doet American
Pie al geruststellend ouderwets aan. Het gaat over seks en over
tieners en omdat jong zijn eigenlijk om te huilen is, kun je er maar
beter om lachen.
Na There's Something about Mary (ook al gemaakt door twee
filmende broertjes) is platvloersheid de norm en dus kent American
Pie z'n eigen variatie op het likje gel van Matt Dillon. Alles mag
in beeld, van condooms tot vieze boekjes en de gescrambelde beelden van
het 'volwassenkanaal'. En vergeet de deegwaren uit de titel niet.
Vier schooljongens zijn vastbesloten om nog voor hun diploma-uitreiking
hun maagdelijkheid te verliezen. Als een kwartet kaarten representeren
ze ieder een van die Amerikaanse schooljeugd-archetypen: de sportfanaat
die op het meisje uit het zangkoortje valt, de zoeterd met vriendin, die
meer wil dan zij, de goedgebekte grapjas die genoegen moet nemen met de
tuttige fluitiste (denk je al die grappen rondom dat instrument eens in)
en de wijsneus met al z'n versierstrategieën. De jonge acteurs zijn
gerecruteerd uit de bestanden van casting directors die leuke en hippe
(maar nou ook weer niet te leuke en hippe) televisieseries en
onafhankelijke films van nieuwe gezichten voorzien. Mena Suvari kennen
we inmiddels uit American Beauty (die ze na American Pie
maakte) en Natasha Lyonne was eerder te zien in The Slums of Beverly
Hills en Everybody Says I Love You van Woody Allen.
American Pie doet geen enkele moeite om iets anders te zijn dan
een tienerkomedie over seks. Over seks doet hij vrij onverbloemd, op een
nogal eufemistische manier. Heette het in South Park nog gewoon
een clitoris, American Pie stuntelt: "Het lijkt wel een
waterplant. Zo'n onderwaterding." Het mag dan wel allemaal bij een of
andere naam worden genoemd, de jongens en de meisjes in de film zijn nog
net zo onzeker en stereotiep als in de jaren vijftig, of ze nou
anatomische afbeeldingen van het vrouwelijk geslachtsdeel bestudeerd
hebben, en postfeministische studies doen of niet.
Tijdens de pauze in de nachtelijk voorpremière waarin ik de film
zag, kwamen de meisjes (die hun vriendjes hadden meegenomen) de zaal
uitlopen onder een instemmend 'Coole film. Alleen weinig taboes.' De
jongens (over wie de film gaat) daarentegen riepen verontwaardigd, ja
zelfs een beetje kwaad: 'Deze film gaat dus helemaal nergens over.' |
NRC Webpagina's
23 FEBRUARI 2000
|