|
T I T E L : |
The Talented Mr. Ripley |
R E G I E : |
Anthony Minghella |
M E T : |
MattDamon, Jude Law, Gwyneth Paltrow, Cate Blanchett, Philip SeymourHoffman |
In: 62 theaters
Ranzige thriller in mooi Italië
Door HANS BEEREKAMP
The English Patient,
Anthony Minghella's vorige, met negen Oscars onderscheiden filmepos, was
in feite niet meer dan een mooi aangeklede, semi-geheimzinnige
romantische vertelling.
Flair in vormgeving, acteursregie en het oproepen van een visueel
aantrekkelijke historische episode vormt ook de belangrijkste troef van
The Talented Mr. Ripley. De film werd slechts' genomineerd voor
vijf Oscars, waarvan de merkwaardigste die is voor Minghella's eigen
scenariobewerking van Patricia Highsmiths gelijknamige roman uit 1956.
Dat scenario is namelijk een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Met
tal van toevoegingen en ingewikkelde kronkels wordt de mysterieuze
kameleon Tom Ripley, gespeeld door Matt Damon, veranderd in een meer
begrijpelijk en sympathiek personage. Ripley is geen koelbloedige
moordenaar meer, maar iemand die min of meer per ongeluk zijn vriend en
voorbeeld Dickie Greenleaf (Jude Law) doodt. Subtiel door Highsmith
gesuggereerde subthema's, zoals homo-erotiek en klassenverschillen,
worden nu breed uitgemeten, zelfs expliciet bediscussieerd.
Het eerste uur van The Talented Mr. Ripley, tot aan het moment
dat Ripley besluit de identiteit van Greenleaf aan te nemen, pakt
Minghella de kijker gemakkelijk in. Met Ripley, door Greenleafs
schatrijke vader naar Italië gezonden om zijn zoon terug te halen
naar New York, kijk je je ogen uit op het wereldje van vespa's,
jazzclubs en caféterrassen. Het hoogtepunt vormt Damons imitatie,
staand aan de piano, van Chet Bakers zangstem ('is het nu een man of een
vrouw?') en de dan nog impliciete seksuele ambivalentie.
Maar als Ripley zich Greenleaf gaat noemen, verandert de toon van de
film in die van een omstandige thriller. Minghella's visie op de
verhouding tussen Ripley en Greenleaf wordt dan zelfs tamelijk ranzig.
Een man zonder identiteit wordt verliefd op een man die weet hoe je
leven moet, en zijn geprangde gemoed kan alleen nog verlicht worden door
het object van zijn affectie te vermoorden. In een door Minghella
verzonnen epiloog wordt dit thema nog eens herhaald.
Het is jammer, want het begin van The Talented Mr. Ripley is
stukken beter dan de hele English Patient. De beide vrouwelijke
hoofdrollen, vertolkt door Gwyneth Paltrow en Cate Blanchett, hebben
slechts de functie om de mannenliefde reliëf te geven en zijn
daarmee grotendeels overbodig. Het is zonde dat Minghella er niet op
durfde te vertrouwen dat het publiek zijn betoog ook wel begrepen zou
hebben, als hij niet zo veel ingevuld had. In Hitchcocks Highsmith-
verfilming Strangers on a train werd het woord homoseksualiteit
nooit uitgesproken, maar het thema kon niemand ontgaan; de enige rol die
nog een onderhuidse spanning met zich meedraagt is die van de cynische
dandy Freddie, weergaloos gespeeld door Philip Seymour Hoffman, de enige
die voor The Talented Mr. Ripley een Oscarnominatie verdiend zou
hebben.
Vrijdag in CS: Arnon Grunberg over Ripley |
NRC Webpagina's
23 FEBRUARI 2000
|