|
T I T E L : |
Rent-A-Friend |
R E G I E : |
Eddy Terstall |
M E T : |
Marc van Uchelen, NadjaHüpscher, Rifka Lodeizen, Femke Lakerveld, Natasja Loturco, HuubStapel, Ariane Schluter, Victor Löw, Peer Mascini, Daan Ekkel,Manouk van der Meulen, Steve van Vliet |
In: Ketelhuis, Amsterdam
Eddy Terstalls uitstapje buiten de Jordaan
Door HANS BEEREKAMP
Eddy Terstall (Amsterdam, 1964)
heeft altijd gezegd dat hij wel eens iets anders wilde maken dan low-
budget-komedies met vrienden en geleende locaties in de Amsterdamse
Jordaan.
Na het succes van Hufters & Hofdames, Babylon en De
boekverfilming kreeg Terstall de kans te laten zien dat hij ook een
film van twee miljoen tot een goed einde kan brengen. Rent-A-
Friend, de eerste productie die gefinancierd is door de
filminvesteringsfaciliteit FINE BV, werd opgenomen in 35mm-Cinemascope
in Rotterdam, Almere, Mexico en Japan. Alle getrouwen van Terstall voor
en achter de camera zijn opnieuw present, aangevuld met enkele
gaststerren, en de toon verschilt niet wezenlijk van Terstalls
Jordaanfilms.
Wel heeft Rent-A-Friend een sterker gegeven dan ooit. De uit
overtuigend cabareteske scènes opgebouwde satire gaat over een
weinig ambitieuze kunstschilder (Marc van Uchelen), die uit de teksten
van de door zijn vriendin (Rifka Lodeizen) geschreven soapserie Het
kan vriezen, het kan dooien kan afleiden hoe het er met hun relatie
voorstaat: overwegend slecht, dus besluit hij ook eens maatschappelijk
succes na te streven. Hij begint een bedrijfje dat vrienden verhuurt. De
behoefte aan oppervlakkige kennissen of boezemvrienden, tegen navenante
tarieven, maar altijd zonder seks, blijkt een gat in de markt. Zijn
bedrijfsleidster (Nadja Hüpscher met overtuigend Rotterdams accent)
is geobsedeerd door Japan en modern management, en aan het einde van
Rent-A-Friend verruilt de schilder van Mexicaanse taferelen zijn
gestileerde sombrero's graag voor sushi en kersenbloesem.
Het idee van Rent-A-Friend is zo sterk dat nu al verschillende
producenten geïnteresseerd zijn in de rechten op een Amerikaanse
remake. Die Hollywoodversie zal Terstall niet zelf maken; na de
première op het Rotterdamse filmfestival bezwoer de regisseur
zelfs zijn volgende film weer in de Jordaan te zullen draaien. Rent-
A-Friend, die de eerste week exclusief in Amsterdam te zien is, zal
waarschijnlijk een breder publiek trekken dan Terstalls eerdere films,
maar een echte doorbraak is het niet. Het budget werd gebruikt om
eindelijk eens alle medewerkers fatsoenlijk te betalen en voor soms
oogverblindende art direction en locaties, maar camerawerk en mise-en-
scène zijn tamelijk eenvoudig gebleven. Ook op scenarioniveau
maakte Terstall geen grote sprong voorwaarts: het uitstekende idee van
Rent-A-Friend wordt tweedimensionaal uitgewerkt tot grotendeels
leuke sketches (vooral Peer Mascini als supporter van het Duitse
voetbalelftal is onbetaalbaar) en enkele aardige visuele vondsten, maar
je kunt niet zeggen dat de vergelijking tussen soapclichés en
exploitatie van moderne eenzaamheid inhoudelijk goed uitgewerkt wordt.
Niemand kan Terstall, de sympathieke self-made filmmaker, eens een
nationaal en internationaal commercieel succes misgunnen, maar Rent-
A-Friend mist net het kleine beetje extra dat een aardige van een
goede film onderscheidt.
|
NRC Webpagina's
23 FEBRUARI 2000
|