|
T I T E L : |
M/Other |
R E G I E : |
Nobuhiro Suwa |
M E T : |
Tomokazu Miura, Makiko Watanabe, Ryudai Takahashi |
In: Filmmuseum, Amsterdam.
Wonderlijke ontmoeting Ozu en Cassavetes
Geïmproviseerd Japans drama zonder exotisme
Door HANS BEEREKAMP
Het motto No Cherry
Blossoms, dat het International Film Festival Rotterdam verbond aan
de programmering van een groot aantal recente Japanse films, lijkt bij
uitstek van toepassing op M/Other, de tweede speelfilm van
regisseur Nobuhiro Suwa, van wie Rotterdam in 1997 al het debuut
2/Duo vertoonde.
M/Other mag dan door de rigide
kadreringen van minutenlange camera-instellingen, die alledaagse
gebeurtenissen in een Japans binnenhuis onthullen, formeel lijken op de
klassieke films van Yasujiro Ozu, stijl noch inhoud van de film zijn
exclusief Japans. De relatiebeslommeringen van een gescheiden
restauranthouder, zijn vriendin die ook een baan heeft en het zoontje
dat een tijdje bij hen komt logeren, zouden zich net zo goed in Parijs,
New York of Amsterdam kunnen afspelen. De werkwijze van Suwa, sterk
beïnvloed door experimentele films van Mekas en Brakhage, lijkt
eerder op Cassavetes dan op Ozu. M/Other had geen scenario, maar
ontstond door improvisaties van de drie hoofdrolspelers, waarbij de
camera hun handelingen volgt, maar nauwelijks beweegt. Zo ontstond een
intrigerende, 'moderne' film, die ruimte biedt aan individuen en hun
poging zich los te maken van traditionele gezinsopvattingen, maar die
ook in de vormgeving voelbaar maakt dat de personages gevangen zitten in
hun traditionele rol.
Alleen al de combinatie van improvisatie en rigiditeit van de mise-en-
scène mag een klein wonder genoemd worden. Het verhaal is
alledaags, de stijl ongebruikelijk. Het resultaat van Suwa's
experimenteerdrift is niet altijd geslaagd; de scènes uit een
relatie bieden te weinig variatie en intrinsieke spanning om twee en een
half uur lang te kunnen blijven boeien. Ook Suwa's voorliefde voor de
triviale aspecten van een huishouding leidt niet tot even schrijnende
observaties als in een film van bij voorbeeld Chantal Akerman. Maar
M/Other is wel een overtuigend bewijs van de stelling dat
eigentijdse Japanse films elk exotisme vreemd is. De invloed van Ozu
heeft niets meer te maken met kersenbloesems, kimono's of een op
zithoogte geplaatste camera; alleen de onbeweeglijkheid van Ozu's blik
is overgebleven, net als bij zijn westerse bewonderaars.
|
NRC Webpagina's
16 FEBRUARI 2000
|