U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Dossier Shell

Ministerie Economische Zaken

Esso

Texaco

BP/Mobil


Akkoord over veiling pompstations

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 11 FEBR. De vier grote oliemaatschappijen en het kabinet hebben een convenant gesloten over de veiling van locaties voor pompstations langs de snelwegen.

Op korte termijn zullen de grote vier (Shell, Esso, Texaco en BP/Mobil) vijftig locaties verkopen aan kleine partijen of nieuwe toetreders op de benzinemarkt.

Over uiterlijk 22 jaar zullen alle bestaande locaties voor pompstations minstens een keer te koop zijn aangeboden. De nieuwe vergunninghouders krijgen een licentie voor vijftien jaar. Nu gelden nog zogenoemde eeuwigdurende vergunningen.

Dat hebben bronnen binnen Den Haag bevestigd. Het kabinet zou vandaag praten over een voorstel van minister Zalm (Financiën) over de veiling van pompstation locaties.

Om de huidige pomphouders te compenseren voor het verlies van hun eeuwigdurende vergunning, is afgesproken dat zij de eerste opbrengst van de veiling van hun locatie mogen houden. Bij volgende veilingen gaat de opbrengst naar de overheid, die feitelijk eigenaar is van de locaties.

Met het convenant komt een einde aan een jaren slepende ruzie tussen de overheid en de oliemaatschappijen. De overheid wil marktwerking stimuleren onder de pomphouders omdat zij denkt dat er prijsafspraken worden gemaakt. Door nieuwe toetreders een plek op de markt te geven, hoopt het rijk de benzineprijs de komende jaren vijftien cent omlaag te kunnen brengen. Deel van de liberalisering van de benzinemarkt behelst het invoeren van reclame langs de snelwegen voor benzine. Ook zijn pomphouders niet meer verplicht het hele assortiment brandstof te voeren. De introductie van onbemande pompen behoort tevens tot de mogelijkheden.

Eerder wilde het kabinet de locaties voor pompstations 'a-symmetrisch veilen'. Oliemaatschappijen met een groot marktaandeel zouden niet mee mogen bieden op vrijkomende locaties. De oliemaatschappijen verzetten zich daar krachtig tegen en ook de Europese Commissie had bezwaren tegen deze concurrentievervalsende manier van veilen.

Uiteindelijk is gekozen voor een gefaseerde veiling. Vijftig locaties die nu in handen zijn van de grote vier zullen op korte termijn op de vrije markt komen. Nieuwe aanbieders krijgen zo de kans zich een positie te verwerven. "De oliemaatschappijen zijn door de pomp", meent een ingewijde. "Ze hebben het grootste deel van hun verzet opgegeven."

Het Nederlandse snelwegennet telt 260 pompstations. Het grootste deel daarvan (210) is in handen van de grote vier. Eerder al hebben onder meer Van der Valk restaurants, motel-keten Hajé en ondernemer M. Schröder (zoon van Martinair-baas Martin Schröder) van het nieuwe merk Tango laten weten interesse te hebben de vrije brandstofmarkt te betreden.

NRC Webpagina's
11 FEBRUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)