|
T I T E L : |
Total Loss |
R E G I E : |
Dana Nechushtan |
M E T : |
Roef Ragas, Yorick van Wageningen, Franky Ribbens, Ricky Koole |
In 14 theaters
Kwestie van veel zien en weinig weten
Door BIANCA STIGTER
Een auto-ongeluk vijf minuten
voor twaalf op oudejaarsavond.
Total Loss, de film waarvoor vantevoren zoveel reclame is gemaakt
door posters van mensen met een T-shirt over hun hoofd getrokken, begint
en eindigt ermee. Het ongeluk in een verlaten tunnel is door cameraman
Bert Pot fraai ijzig vastgelegd.
Tussen de twee vertoningen van het
ongeluk worden in flashbacks de bewogen laatste dagen uit het leven van
de inzittenden vertelt. Het zijn drie mannen: Rainier aan het stuur,
Duco voorin op de passagierstoel, Jeroen in het midden op de achterbank.
Veel flashbacks bevatten weer andere flashbacks. Rainier vertelt aan
Jeroen hoe hij Duco in de kantine van een ziekenhuis ontmoet heeft.
Jeroen vertelt Duco hoe hij bewusteloos in de bosjes achter hetzelfde
ziekenhuis terechtkwam. Van sommige flashbacks is lang niet vast te
stellen of ze de herinneringen van een van de personages verbeelden, of
dat een van de mannen de ander slechts iets op de mouw speldt. Was
Rainier wel in Keulen? En heeft hij daar wel iemand vermoord?
Veel blijft lange tijd vaag in Total Loss, het speelfilmdebuut
van Dana Nechushtan (1970), die in 1994 met Djinn veelbelovend
afstudeerde aan de filmacademie en daarna voor de televisie onder meer
Simon Vestdijks Ivoren Wachters verfilmde. Het is een vaagheid
die contrasteert met de gedetailleerde visuele informatie die film nu
eenmaal biedt. We weten niets, maar we zien wel in close-up de matte
bruine huid van Jeroen, de drie knoopjes onder zijn hals, de zachte stof
van zijn trui. Dit contrast tussen veel zien en weinig weten biedt even
een opmerkelijke ervaring, het is realisme van een aangenaam
vervreemdende soort.
Helaas verdwijnt deze sensatie na verloop van tijd uit Total
Loss, dat is gebaseerd op een gelijknamig toneelstuk van Karst
Woudstra. De vaagheid leidt tot saaiheid. En we komen ook wel meer te
weten, maar dat meer maakt het verhaal er niet interessanter op. Het
scenario, op het Maurits Binger Instituut geschreven door Nechushtan,
Marco van Geffen en de Amerikaanse script doctor Martin Daniel,
stipt dingen aan die door de regie niet mysterieus of verrassend worden.
Verborgen homoseksualiteit, contacten met de onderwereld, euthanasie,
het blijven in de film steekwoorden, het worden geen gevoelens of
gebeurtenissen. De mooie structuur van het script wordt niet ondersteund
door sprekende details in de art direction of het spel van de acteurs.
Het houterige, vlakke spel van Roef Ragas, Yorick van Wageningen en
Franky Ribbens maakt ouderwets ongemakkelijk, vooral als ze de tuttige,
vaak al te benoemende dialogen moeten uitspreken. Als de drie mannen in
de auto op weg naar hun einde praten over cocaïne en in elke zin
het woord coke met nadruk herhaald wordt, lijken het net kleine
jongetjes die plezier hebben in poep! zeggen. Toch zou het jammer zijn
als Total Loss meer om de reclamecampagne dan om de film zelf
herinnerd zal worden. Ook het talent van de regisseur verdient het niet
te worden vergeten. Want Nechushtan is er wel toe in staat om van een
gewoon beeld als een jongen in een trui met drie knoopjes iets
bijzonders te maken.
|
NRC Webpagina's
9 FEBRUARI 2000
|