|
Een verhuurbedrijf voor vrienden in
Rotterdam
Door DANA LINSSEN
ROTTERDAM, 2 FEBR.- Het idee is
zo briljant dat nog voordat Eddy Terstalls nieuwste film gisterenavond
tijdens het Filmfestival Rotterdam in première ging, de
werkelijkheid hem al op de hielen zat.
Rent-A-Friend heet de zesde film van de Amsterdamse regisseur,
die zich afspeelt rondom de werkeloze kunstschilder Alfred (met
schlemielige grootsheid neergezet door Terstall-favoriet Marc van
Uchelen) die een verhuurbedrijf voor vrienden begint. En wie weleens de
rubriek diversen in de krantenadvertenties opslaat weet dat te huur
aangeboden grootouders, leenmoeders en hondenuitlaters al lang geen
fantasie meer zijn.
Terstall was met Hufters en hofdames de uitvinder van de
guerillafilm. Films maken zou hij, en daar ook helemaal zelf de hand in
hebben, dus draaide hij voor een miniem budget in nog minder draaidagen
en recruteerde cast en crew uit zijn vriendenkring. Voor Rent-A-
Friend had hij meer geld tot zijn beschikking. De film is de eerste
die met Fine-geld, beschikbaar gekomen door gunstige
belastingmaatregelen die het investeren in films aantrekkelijk moeten
maken, is medegefinancierd. Het werkt wat vertroebelend dat er naar
Rent-A-Friend vooral om z'n productionele besognes werd
uitgezien. In zijn eerdere films heeft Terstall al ruimschoots bewezen
een nauwgezet chroniqueur van het leven van late twintigers te zijn, die
met veel humor en flair elke cent, minuut, vierkante millimeter film en
vooral de eigenaardigheden en talenten van zijn medewerkers weet te
benutten. Die reputatie maakt hij ook nu weer helemaal waar.Het extra
geld is, naast een 'fatsoenlijke betaling' van de medewerkers, gebruikt
voor de artdirection en het Cinemascope-formaat, waardoor de
nostalgisch-futuristische stijl van de film, in veel grijzen met heldere
kleuraccenten een verzorgde en coherente indruk maakt. Er zijn weer veel
grappige dialogen, er is een geestige soapschaduwwereld gecreëerd
en er zijn ook veel visuele grapjes, die van de film soms een melig
zoekplaatje maken. En verder is het helemaal een echte Terstall, die het
niet kan nalaten te zoeken naar echte liefde, te beweren dat een huis
een thuis moet zijn en je werk vooral leuk en dat vriendschap
belangrijker is dan geld. Soms is de film wat looiïg, maar dat is
iets wat Terstall, die na afloop van de film zei ook wel met een
draaiperiode van één in plaats van twee maanden genoegen
te nemen, bij een volgende film vast zal weten te voorkomen.
Terwijl de Spaanse film Solas al dagen de lijst met
publieksfavorieten aanvoert, zijn er dit jaar weinig films die het
gesprek van de dag bepalen. De mond-tot-mond-reclame voor
Audition van de Japanse filmmaker Miike Takashi zorgde bij de
laatste vertoning gisteren in ieder geval voor een uitverkocht
Pathé 1. Miike is een van de meest productieve hedendaagse
Japanse filmmakers. Hij schakelt met het grootste gemak over van
horroreffecten naar stijlvolle taferelen. Ook in Audition laat
hij zien dat een gestileerde liefdesgeschiedenis zonder problemen kan
ontaarden in een intrigerend en huiveringwekkend spookverhaal. Een
spannende montage van nachtmerriegruwelen vormt het hoogtepunt van de
film en maakt Miike tot een van de ontdekkingen van het festival.
Rent A Friend za 5/2 16.15 Pathé 7 |
NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 2000
|