U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    F I L M  &  V I D E O  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


Een verhuurbedrijf voor vrienden in Rotterdam

Door DANA LINSSEN
ROTTERDAM, 2 FEBR.- Het idee is zo briljant dat nog voordat Eddy Terstalls nieuwste film gisterenavond tijdens het Filmfestival Rotterdam in première ging, de werkelijkheid hem al op de hielen zat.

Rent-A-Friend heet de zesde film van de Amsterdamse regisseur, die zich afspeelt rondom de werkeloze kunstschilder Alfred (met schlemielige grootsheid neergezet door Terstall-favoriet Marc van Uchelen) die een verhuurbedrijf voor vrienden begint. En wie weleens de rubriek diversen in de krantenadvertenties opslaat weet dat te huur aangeboden grootouders, leenmoeders en hondenuitlaters al lang geen fantasie meer zijn.

Terstall was met Hufters en hofdames de uitvinder van de guerillafilm. Films maken zou hij, en daar ook helemaal zelf de hand in hebben, dus draaide hij voor een miniem budget in nog minder draaidagen en recruteerde cast en crew uit zijn vriendenkring. Voor Rent-A- Friend had hij meer geld tot zijn beschikking. De film is de eerste die met Fine-geld, beschikbaar gekomen door gunstige belastingmaatregelen die het investeren in films aantrekkelijk moeten maken, is medegefinancierd. Het werkt wat vertroebelend dat er naar Rent-A-Friend vooral om z'n productionele besognes werd uitgezien. In zijn eerdere films heeft Terstall al ruimschoots bewezen een nauwgezet chroniqueur van het leven van late twintigers te zijn, die met veel humor en flair elke cent, minuut, vierkante millimeter film en vooral de eigenaardigheden en talenten van zijn medewerkers weet te benutten. Die reputatie maakt hij ook nu weer helemaal waar.Het extra geld is, naast een 'fatsoenlijke betaling' van de medewerkers, gebruikt voor de artdirection en het Cinemascope-formaat, waardoor de nostalgisch-futuristische stijl van de film, in veel grijzen met heldere kleuraccenten een verzorgde en coherente indruk maakt. Er zijn weer veel grappige dialogen, er is een geestige soapschaduwwereld gecreëerd en er zijn ook veel visuele grapjes, die van de film soms een melig zoekplaatje maken. En verder is het helemaal een echte Terstall, die het niet kan nalaten te zoeken naar echte liefde, te beweren dat een huis een thuis moet zijn en je werk vooral leuk en dat vriendschap belangrijker is dan geld. Soms is de film wat looiïg, maar dat is iets wat Terstall, die na afloop van de film zei ook wel met een draaiperiode van één in plaats van twee maanden genoegen te nemen, bij een volgende film vast zal weten te voorkomen.

Terwijl de Spaanse film Solas al dagen de lijst met publieksfavorieten aanvoert, zijn er dit jaar weinig films die het gesprek van de dag bepalen. De mond-tot-mond-reclame voor Audition van de Japanse filmmaker Miike Takashi zorgde bij de laatste vertoning gisteren in ieder geval voor een uitverkocht Pathé 1. Miike is een van de meest productieve hedendaagse Japanse filmmakers. Hij schakelt met het grootste gemak over van horroreffecten naar stijlvolle taferelen. Ook in Audition laat hij zien dat een gestileerde liefdesgeschiedenis zonder problemen kan ontaarden in een intrigerend en huiveringwekkend spookverhaal. Een spannende montage van nachtmerriegruwelen vormt het hoogtepunt van de film en maakt Miike tot een van de ontdekkingen van het festival.

Rent A Friend za 5/2 16.15 Pathé 7

NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)