|
T I T E L : |
Anna and the King |
R E G I E : |
Andy Tennant |
M E T : |
Jodie Foster, Chow Yun-fat, Bai Ling, Tom Felton, Syed Alwi |
In: 50 theaters
De weg kwijt in Siam
Door HANS BEEREKAMP
Het grootste filmdecor sinds
Cleopatra, zo claimen de makers van Anna and the King,
verrees vorig jaar in Maleisië en stelt het paleis voor van de
koning van Siam omstreeks 1860.
Er zijn wel meer mensen de weg kwijt
geraakt bij de vervaardiging van deze vierde film gebaseerd op het
dagboek van Anna Leonowens, de Engelse onderwijzeres van de 58 kinderen
bij 23 vrouwen en 42 concubines van koning Mongkut. Producent Lawrence
Bender bijvoorbeeld, de vaste gelegenheidsgever van Quentin Tarantino,
die meende dat een kostuumstuk van tweeëeneenhalf uur de kassa zou
doen rinkelen; of regisseur Andy Tennant, die tot nu toe aanzienlijk
minder grootscheepse films maakte, waaronder de kinderfilm It Takes
Two en het sprookje Ever After. Het verst van huis zijn de
beide hoofdrolspelers, Hollywoods schranderste ster Jodie Foster als
Victoriaanse heldin en de Hongkongse actiester uit de films van John
Woo, Chow Yun-fat, als een verlicht despoot.
Anna and the King berust op het misverstand dat het exotisch-
romantische gegeven van de onmogelijke liefde tussen een westerse vrouw
en een oosterse god op aarde, een beter lot verdiende dan de musical van
Rodgers & Hammerstein (The King and I) of de sentimentaliteit van
de eerste Hollywoodversie uit 1946 (Anna and the King of Siam).
De poging om er een authentiek drama van te maken, over verzet tegen
kolonialisering, misverstanden tussen twee culturen en een sterke
alleenstaande moeder, veronderstelt een belang dat het verhaal nooit
gehad heeft.
The King and I was de oosters-exotische variant op The Sound
of Music. Wie die film zonder liedjes over zou willen maken als
vertoog over anti-fascisme zou net zo naïef zijn. Er lijkt geen
einde te komen aan die tweeëeneenhalf uur, met flinke lappen Thaise
dialoog en eindeloos veel olifanten.
|
NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 2000
|