|
T I T E L : |
Mundo grúa (Crane World) |
R E G I E : |
Pablo Trapero |
M E T : |
Luis Margani, Adriana Aizemberg, Roly Serrano |
Te zien in de Wereldcinematour en op wo 2 febr. en za 5 febr. op het Filmfestival Rotterdam
Schoonheid en misère uit
Argentinië
Door DANA LINSSEN
Van het grote aantal films dat
tijdens het Filmfestival Rotterdam wordt vertoond en deze week al in
roulatie gaat, loop Mundo grúa (Crane World) de
meeste kans ondergesneeuwd te raken onder de vele aandacht die de grote
publiektrekkers genereren. En onterecht. De debuutfilm van de
Argentijnse regisseur Pablo Trapero (1971) won eerder tijdens het
Filmfestival Venetië een prijs van de internationale filmkritiek en
werd met geld van het aan het Rotterdamse filmfestival gelieerde Hubert
Bals Fonds medegefinancierd.
Trapero's stijlvaste film volgt de vijftigjarige Rulo in zijn pogingen
om een baan te vinden, zijn zoon en ex-echtgenote te onderhouden en met
de schuchterheid van een schooljongen een nieuwe relatie aan te knopen.
De titel slaat op de wereld van de kraandrijvers, want Rulo mag dan net
een scheiding en bijna z'n midlife crisis achter de rug hebben, hij
fantaseert als een jongetje over hijskranen. Dat maakt zijn personage zo
sympathiek; hij is een dromer en een mopperaar en hij moet niet alleen
een hoop sociale ellende zien te overwinnen, maar hij wil het ook.
Mundo grúa doet in zijn tekening van de onderste lagen van
de arbeidersklasse denken aan het werk van de Engelse filmmaker Ken
Loach. Trapero zocht acteurs die dicht bij hun personages staan, of
zelfs geen enkele acteerervaring hadden, in zijn streven naar
authenticiteit en realisme. Maar doordat de film geheel in zwart-wit
werd gedraaid, krijgt hij ook een poëtischer en abstracter lading
mee. Prachtig zijn de beelden van de steengroeven in het zuiden van
Argentinië, waar Rulo ten einde raad een baan aanneemt. De
combinatie van schoonheid en misère, sociale kritiek en het
vertrouwen dat de aarde toch wel doordraait, aangevuld met relativering
en bittere humor, maakt van Mundo grúa een bijzonder
debuut.
|
NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 2000
|