|
T I T E L : |
The Five Senses |
R E G I E : |
Jeremy Podeswa |
M E T : |
Mary-Louise Parker, Philippe Volter, Gabrielle Rose, Daniel MacIvor, Nadia Litz, Molly Parker, Pascale Bussières, Marco Leonardi |
In: 12 theaters
Een feest voor de zinnen, het hart en de
geest
Door HANS BEEREKAMP
De hoofdpersonen in The Five
Senses kunnen allegorisch opgevat worden: een oogarts die doof aan
het worden is; een puber die door voyeuristische interesse een aan haar
zorg toevertrouwd kind uit het oog verliest; een masseuse die de greep
op haar dochter verliest; een banketbakker die geen smaak heeft; een
interieurverzorger die liefde kan ruiken.
Het knappe van de tweede
speelfilm van de Canadese regisseur Jeremy Podeswa is dat alle vijf
personages ook mensen van vlees en bloed zijn. Het ingenieuze scenario
bevat een spannende verhaallijn, over een vermist kind, maar ook dat
gegeven heeft een symbolische waarde en heeft gelukkig niets te maken
met de in Hollywood bedachte wetten over plot en dramatische structuur.
Mede door de aanwezigheid van de Frans-Belgische acteur Philippe Volter
(de oogarts) uit La double vie de Véronique en Trois
couleurs: bleu herinnert The Five Senses in de verte aan de
labyrinten in de latere films van Krzysztof Kieslowski. Meer nog lijkt
Podeswa's humane mozaïek van mensen op zoek naar intimiteit en
tederheid op het werk van zijn landgenoot Atom Egoyan, met wie Podeswa
producente Camelia Frieberg en actrice Gabrielle Rose (de masseuse)
deelt.
Canadese filmmakers beschikken opvallend vaak over een wonderbaarlijk
vermogen om tussen de regels door en onder het oppervlak gevoelens en
gedachten over te brengen. Veel door Hollywood geconditioneerde kijkers
ervaren die gevoelsrijke en intuïtieve benadering als zijig of
plechtstatig. Egoyan en Podeswa voegen in hun films net genoeg
relativering, humor en oog voor de minder nobele aspecten van het leven
toe om de zwaarte draaglijk te maken.
The Five Senses is ook een onderhoudende, psychologische komedie
over menselijke tekortkomingen. Er wordt voortreffelijk in geacteerd,
bijvoorbeeld door de bescheiden Amerikaanse ster Mary-Louise Parker, als
een ontwerpster van taarten die er mooi uitzien maar niet lekker zijn.
Ze wantrouwt haar Italiaanse geliefde, met zijn fixatie op de
smaakpapillen. Het twee jaar geleden op de Cinemart van het Rotterdamse
filmfestival gelanceerde filmproject is een feest voor de zinnen, maar
ook voor hart en geest, ondanks de wat gekunstelde constructie.
|
NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 2000
|