|
T I T E L : |
South Park: Bigger, Longer and Uncut |
R E G I E : |
Trey Parker |
M E T : |
de stemmen van; Trey Parker, Matt Stone, Mary Kay Bergman, Isaac Hayes, George Clooney, Mike Judge, Minnie Driver |
In: 49 theaters
Intelligente musical vol hilarisch slechte
smaak
Door HANS BEEREKAMP
Strikt genomen hoort South
Park: Bigger, Longer and Uncut niet thuis in de sectie van het
International Film Festival Rotterdam, die 'Bad Teenage Taste' heet.
De
scheten worden namelijk vooral gelaten in de film in de film Asses of
Fire, een goedkope Canadese komedie met het duo Terence and Philip,
die de lagere schoolkinderen uit het brave stadje South Park in
verrukking brengt en hun ouders tot wanhoop. De eerste bioscoopfilm
voortgekomen uit de tekenfilmserie voor televisie South Park is
een uitzinnige parodie en een commentaar op de slechte smaak van de
jeugd en de onevenredige reactie van de brave burgerij op de daaruit
volgens haar voortvloeiende normvervaging.
Terence and Philip worden door boze ouders gearresteerd tijdens hun
optreden in een Amerikaanse televisietalkshow en dreigen te worden
geëxecuteerd, in een live-tv-show. Dan dreigt de Canadese
minister of movies in de VN met interventie en laat de residentie
van de gebroeders Baldwin in Hollywood bombarderen. Patriottische
Amerikanen verbranden vlaggen met de maple leaf, terwijl Satan in
de hel hoopt op een armageddon. Hij heeft alleen net een relatieprobleem
met Saddam Hussein, die onophoudelijk seks wil ('rub my nipples while I
torture!'), terwijl de antichrist toch ook wel eens verlangt naar een
goed gesprek in bed. Subtiel is de humor in South Park niet
bepaald, maar wel snijdend raak en maatschappelijk relevant. De gedachte
dat onzedelijke en nihilistische films de oorzaak zijn van door
Amerikaanse jongeren gepleegd geweld, is immers een wijd verbreide
misvatting. 'Blame Canada!', zingen de boze moeders, in een van de vele
verrukkelijk ouderwetse musicalnummers van de film. Regisseur Trey
Parker verpakt zijn maatschappijkritiek niet alleen in scherpe teksten
en scenariovondsten, maar ook in een vrolijk spel met
Hollywoodclichés en een bewonderenswaardig effectieve, tot de
essentie teruggebrachte animatiestijl. Alle Canadezen lijken op Pacman,
en de kinderen die de hoofdrolspelen bestaan uit elementaire vormen en
kleuren, als een plakwerkje van de kleuterschool.
South Park: Bigger, Longer and Uncut bewijst bij uitstek de
stelling dat slechte smaak artistieke kwaliteit en intelligentie niet
hoeft uit te sluiten. Het is geen tienerfilm, maar een lucide
anarchistisch pamflet voor alle leeftijden, dat bovendien hilarisch leuk
blijkt te kunnen zijn. |
NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 2000
|