|
T I T E L : |
Kikujiro |
R E G I E : |
Takeshi Kitano |
M E T : |
Takeshi Kitano, Kayoko Kishimoto, Yusuke Sekiguchi |
In: Rialto, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam; Haags Filmhuis, 't Hoogt, Utrecht; Cinemariënburg, Nijmegen; Plaza Futura, Eindhoven; Poelestraat, Groningen
Achtste speelfilm Kitano is werk van een ontspannen
meester
Mannen spelen voor watermeloen
Door BIANCA STIGTER
Vier mannen en een jongetje doen
een spelletje. De jongen staat met zijn rug naar hen toe en als hij stop
zegt, mogen de mannen niet meer bewegen. Het is een scène uit
Kikujiro, de nieuwe film van de Japanse regisseur Takeshi Kitano,
die verbluft door zijn eenvoud.
Alleen een groot regisseur kan een
scène maken die zo leeg is en toch met van alles is gevuld. Het
jongetje en een van de mannen kennen we. We hebben weet van hun
verleden, vermoeden hun toekomst en genieten dat ze beiden even laten
rusten door zich te vermaken in het hier en nu. Kikujiro is het
werk van een ontspannen meester.
Kikujiro is vormgegeven als een Japans album waarin kinderen
foto's plakken van hun vakantie. Steeds komt er een foto uit het album
tot leven. Het is het album van Masao, een jongetje van een jaar of acht
dat bij zijn oma woont en opziet tegen een eenzame schoolvakantie.
Kitano laat het schuchtere jongetje heel klein zijn op een onmetelijk
voetbalveld. Masao besluit zijn moeder te gaan zoeken, die hij nog nooit
gezien heeft. Op een foto heeft hij haar adres gevonden. Hij krijgt
gezelschap van Kikujiro, een kleine crimineel die onder de plak van zijn
vrouw zit en met het jongetje meegestuurd wordt. Maar Kikujiro is niet
van plan zijn gewoontes aan het kind aan te passen. Hij laat het buiten
staan als hij in een restaurant zit te eten en neemt het mee naar een
bordeel. Kikujiro is zelf nog een soort kind. Hij kan niet autorijden,
niet zwemmen, niet vooruitkijken. Het enige wat hij heeft geleerd te
gebruiken zijn een grote bek en twee vuisten.
Kikujiro is anders van toon dan het eerder, vaak aan geweld
gewijde werk van Kitano, al zat er in Hana-Bi, zijn vorige film,
wel al een lichter toets. Kikujiro zit vol zoete slapstick en
goedmoedige gemeenheid. Misschien komt Kitano in deze rol dicht bij zijn
werk als komiek op de televisie. Kitano is in Japan bekender vande
televisie dan uit de bioscoop. In het retrospectief dat het Filmmuseum
deze zomer aan Kitano wijdt, zal ook aandacht worden besteed aan zijn
televisieshows. De film wordt nog zoeter van toon als Kikujiro en Masao
bij het huis van de moeder zijn aangeland. Kikujiro ziet de vrouw met
een nieuwe man en een nieuw kind naar buiten komen. Hij vertelt het niet
aan Masao. In plaats daarvan bezorgt hij hem de vakantie van zijn leven.
Samen met een dichter die in een camper rondreist en twee punkers met
een motorfiets kamperen ze aan de over van een meer. Kikujiro heeft de
wind eronder en laat de andere mannen het jongetje vermaken. Een van de
mooiste scènes is de visscène. Masao en Kikujiro zitten te
vissen met zelfgemaakte hengels maar volgens de punkers zit er in het
meer helemaal geen vis. Kikujiro draagt hen op dan maar zelf voor vis te
zorgen. De dikke wordt beschilderd als kogelvis en de kale gaat als
octopus te water. In een andere scène spelen ze watermeloen.
Kitano heeft gezegd dat Kikujiro is geïnspireerd op The
Wizard of Oz, een van de eerste buitenlandse films die hij ooit zag.
Maar Kitano slaagt erin de magie die in The wizard uit een andere
wereld kwam, in de werkelijkheid te plaatsen. Kikujiro is een bullebak
van een Mary Poppins die geen toverkracht nodig heeft.
|
NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 2000
|