|
T I T E L : |
A Midsummer Night's Dream |
R E G I E : |
Michael Hoffman |
M E T : |
Rupert Everett, Calista Flockhart, Kevin Kline, Michelle Pfeiffer, Sophie Marceau, Christian Bale, Stanley Tucci |
In: 11 theaters
Een midzomernachtsdroom in negentiende-eeuws Toscane
Gedegen Shakespeare-verfilming
Door DANA LINSSEN
Wat boffen we toch met die goede
oude Will Shakespeare. Hij is al de meest productieve scenarioschrijver
uit Hollywood genoemd en aan de stroom verfilmingen van zijn komedies,
tragedies en romances komt voorlopig nog geen einde.
Love Labour's Lost van Kenneth Branagh, die de huidige hausse aan
Shakespeare-verfilmingen in gang zette, komt er dit voorjaar aan en
tijdens het afgelopen Sundance Filmfestival is alweer een Hamlet
in première gegaan, dit keer met de pruilende Ethan Hawke in de
hoofdrol.
Hoe graag acteurs zich Shakespeares dialogen eigen maken, blijkt uit het
gemak waarmee regisseur Michael Hoffman (in Nederland eigenlijk alleen
bekend van One Fine Day) voor A Midsummer Night's Dream
grote namen als Michelle Pfeiffer (elfenkoningin Titania), Kevin Kline
('Bottom' de wever), Stanley Tucci (Puck) en de als de neurotische Ally
McBeal uit de gelijknamige televisieserie bekend geworden Calista
Flockhart (Helena) wist te strikken.
Shakespeare kun je niet verknallen, of je zijn toneelstukken nu in de
nabije toekomst of het verre verleden situeert, zijn verzen rapt of zijn
hoofdpersonen in travestie laat opdraven. Maar dat moet je je alleen
niet voortdurend realiseren als je naar een van zijn verfilmingen zit te
kijken. Dan is er toch iets mis.
Hoffman situeerde de midzomernachtsdroom in het Toscane van de late
negentiende eeuw, zodat zijn personages onwennig door het betoverde woud
kunnen fietsen. Hier laat hij rondom de feestelijkheden voor het
aanstaande huwelijk tussen landheer Theseus en zijn schone Hippolyta de
verliefde jongeren Hermia, Lysander, Helena en Demetrius om elkaar
draaien, kussen en afwijzen en na een magische nacht in de armen van de
juiste geliefde vallen. Meer aandacht krijgen de scènes tussen de
eenvoudige handwerksman Bottom die door een jaloerse tovertruc van
Oberon als een ezel in Titania's bed terechtkomt. Kevin Kline is een van
de weinigen die echt met Shakespeares taal uit de voeten kan. Hij kan
bovendien al zijn komische talent aanwenden om zijn rol met beurtelings
aandoenlijke, arrogante, poëtische en sullige tinten te kleuren.
De rest van de film is degelijk, ziet er kleurrijk en sfeervol uit, en
doet een voorzichtige poging om middels special effects de aanwezigheid
van het kleine volkje geloofwaardig te maken. Nee, deze parabel over de
liefde blijft ijzersterk, ook als je alleen maar de ondertitels leest.
Maar de magie, de betoverde bloemen, de zoete verliefde roes, die gaan
niet sprankelen. Dan wordt degelijk saai en traag, en de dialogen
toneelmatig. En dan is mooi ook alleen maar mooi, zonder alle onderlinge
worstelingen om tot een happy end te komen te kunnen voelen.
|
NRC Webpagina's
26 JANUARI 2000
|