|
T I T E L : |
Double Jeopardy |
R E G I E : |
Bruce Beresford |
M E T : |
Ashley Judd, Tommy Lee Jones, Bruce Greenwood, Annabeth Gish, Roma Maffia, Davenia McFadden |
In: 45 theaters
Jacht op Ashley Judd
Door HANS BEEREKAMP
Er gebeurt weinig in de thriller
Double Jeopardy dat de ervaren bioscoopbezoeker al niet vaak
heeft gezien; waarschijnlijk is dat ook de voornaamste reden van het
relatief grote succes in Amerika voor deze niet erg inventieve of
intelligente formulefilm.
De regie van de Australische veteraan Bruce
Beresford is niet slecht, maar adequaat, en de kijker voelt zich
helemaal thuis, ook bij de casting van Tommy Lee Jones als achtervolger
van een ten onrechte van moord op haar echtgenoot veroordeelde vrouw
(Ashley Judd). Hij deed immers hetzelfde in The Fugitive, al was
de prooi toen Harrison Ford.
Zes jaar heeft Judd moeten brommen, nadat ze overdekt met bloed was
aangetroffen op een zeilboot en haar man spoorloos was verdwenen. Al
snel ontdekt ze dat die man (Bruce Greenwood) helemaal niet dood is,
maar met haar zoontje en een wederzijdse vriendin leeft van de aan het
kind uitgekeerde levensverzekeringspremie. Op advocaten vertrouwen heeft
geen enkele zin, dus volgt ze een tip op van een medegevangene: ze kan
de ploert straffeloos vermoorden, want een clausule in de Amerikaanse
grondwet vrijwaart elke burger van het tweemaal veroordeeld worden voor
dezelfde misdaad. Die premisse roept wel een paar aardige juridische
vragen op. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren wanneer Judd haar man
ernstig verwondt, maar hij blijft leven? En is een onder heel andere
omstandigheden gepleegde moord wel dezelfde misdaad?
Scenarioschrijvers David Weisberg en Douglas S. Cook houden zich niet
bezig met zulke futiliteiten, en richten zich liever op de achtervolging
van de voorwaardelijk in vrijheid gestelde Judd door
reclasseringsofficier Jones, die haar ook een steeds begeerlijker vrouw
gaat vinden.
Beresford was lang geleden een ongelijkmatig regisseur, op z'n best in
psychologische en rechtbankdrama's, zoals het showproces van een Britse
krijgsraad tegen Australische deserteurs (Breaker Morant) of
subtiele observaties in broeierige zuidelijke drama's als Tender
Mercies. Tegenwoordig is hij in Hollywood een naam, een label, dat
je kunt hangen aan Sharon Stone in de gevangenis (Last Dance) of
Tommy Lee Jones als jager. De film zal vooral de geschiedenis ingaan als
de doorbraak van Ashley Judd, een weinig opwindende persoonlijkheid met
een moeder en zuster die als countryzangers succes hebben. Na jaren van
bijrollen en een hoofdrol in de onafhankelijke film Ruby in
Paradise (1993) bereikt Judd met deze dankbare rol van weerbaar
slachtoffer eindelijk de sterstatus.
|
NRC Webpagina's
26 JANUARI 2000
|