|
T I T E L : |
Damiaan (Father Damien) |
R E G I E : |
Paul Cox |
M E T : |
David Wenham, Sam Neill, Kate Ceberano, Chris Haywood, Derek Jacobi, Kris Kristofferson, Peter O'Toole, Thom Hofman, Jan Decleir |
In: 10 theaters
Regisseur Paul Cox distantieert zich van
film
Door HANS BEEREKAMP
Trillend van woede leidde de
Australische regisseur Paul Cox, even terug in zijn geboorteland,
maandag in Amsterdam de persvoorstelling in van Damiaan
(Father Damien), een Engelstalige filmbiografie van de Belgische
priester Damiaan Deveuster (1840-1889).
Cox is het niet eens met de
montage van de film, die tot stand kwam onder verantwoordelijkheid van
de Belgische producent Tharsi Vanhuysse. De regisseur: "Wat u gaat zien,
is niet mijn film. Het is een schande dat ik in mijn eigen land niet de
versie kan laten zien, zoals die mij voor ogen stond. Er bestaat een
kopie van mijn montage, maar die ligt in Engeland, en de Nederlandse
distributeur wil die niet uitbrengen."
In Amerika bestaan er nauw omschreven regels, die vaststellen wat er
moet gebeuren als een regisseur zich van zijn film wil
distantiëren. In België (en Nederland, want Damiaan is
een met subsidie van het Filmfonds tot stand gekomen Belgisch-
Nederlandse coproductie) ligt dat anders, en hoopt de producent dat de
regisseur wel zijn mond zal houden. Het is onverstandig dat te
verwachten, als je de in Venlo geboren Cox kent, zijn permanente gevecht
tegen het gebrek aan integriteit in de filmindustrie en zijn altijd
compromisloos naar oprechtheid strevende films.
Het valt vooralsnog moeilijk vast te stellen wat de kwaliteiten van de
Cox-versie zijn, maar de versie-Vanhuysse van Damiaan is in ieder
geval een heel beroerde film. Die lijkt meer op smakeloze en redeloze
wanproducten van Vanhuysse als Gaston's War of Lisa dan op
Cox' films Vincent of Cactus. Ook past de over praktisch
elke scène uitgesmeerde, bombastische filmmuziek van Wim Mertens
op geen enkele manier bij Cox' gebruikelijke streven naar stilte en
harmonie. Een onwaarschijnlijke hoeveelheid internationale en Belgisch-
Nederlandse sterren maken kort hun opwachting; de in de credits vermelde
Jan Decleir heb ik zelfs helemaal niet herkend.
Vader Damiaan (de Australische acteur David Wenham) is een priester die
in 1872 gaat werken in een leprozenkolonie op het eiland Molokai,
onderdeel van het toenmalige koninkrijk Hawaii. Zijn inzet en moed
bezorgen hem immense populariteit onder de eilandbewoners; bij zijn
komst is de kerk leeg, na zijn dood behoren zeshonderd van de duizend
bewoners tot de rooms-katholieke parochie.
Damiaan lijkt, als je de muziek wegdenkt, een ernstige film over
opoffering en heldenmoed. Van de grote lijnen, de machinaties van
Damiaans superieuren en de locale politiek, valt vrijwel niets te
begrijpen, maar er zit een mooie scène in, met zwijgende blikken,
wanneer een arts het eerste melaatse plekje op Damiaans voet ontdekt.
Het valt moeilijk voor te stellen dat de director's cut van
Damiaan de film zou kunnen redden van een tragisch lot, namelijk
de misvatting dat production value en het inhuren van vedettes
als Peter O'Toole, Kris Kristofferson en Derek Jacobi zouden passen in
de ascetische stijlopvattingen van een fluisterende filmauteur. Maar een
curieuze bezienswaardigheid is zelfs dit wanproduct wel, bijna een
monumentale aanklacht tegen de domheid van sommige filmproducenten.
|
NRC Webpagina's
26 JANUARI 2000
|