|
T I T E L : |
Windhorse |
R E G I E : |
Paul Wagner |
M E T : |
Dadon, Jampa Kelsang, Richard Chang, Lu Yu, Taije Silverman, NN. |
In: Rialto, Amsterdam; Cine K, Maastricht; Cienmariënburg, Nijmgeen; 'T Hoogt, Utrecht
De politieke strijd van fotogenieke
Tibetanen
Door HANS BEEREKAMP
Sinds de jaren zeventig is het
produceren van speelfilms als middel in de politieke strijd danig in
onbruik geraakt. Uiterlijk en inhoudelijk voldoet Windhorse van
de Amerikaanse regisseur Paul Wagner volledig aan de kenmerken van de
agitprop-films die organisaties als Cineclub destijds in kleine zaaltjes
vertoonden, met als enig verschil dat de communisten nu de kwaaie pieren
zijn.
Ook Windhorse, een in Nepal en illegaal in Tibet opgenomen film
over de onderdrukking van het Tibetaanse volk, getuigt van authentieke
woede en professionele tekortkomingen, die natuurlijk juist bewijzen hoe
moeilijk het was om een dergelijke film tot stand te brengen.
De veelvuldige vermelding in de credits van termen als anonymous
of name withheld getuigen van de angst voor represailles van de
tegenstander.
In de traditie van de politieke film heeft Windhorse ook een
schematische en didactische structuur. De drie hoofdpersonen staan elk
voor een typische reactie op repressie en bezetting. Dorjee zoekt troost
in drank en vergetelheid, en ontwaakt slechts uit zijn roes door de
liefde van een Amerikaanse toeriste die perfect Tibetaans spreekt. Zijn
zusje Dolkar assimileert zich en wordt popzangeres van Chinese Schlagers
over voorzitter Mao. Ook haar houding keert ten goede, nadat zich een
martelares heeft aangediend. Pema, haar nichtje en een boeddhistische
non, wordt gearresteerd wegens het organiseren van een demonstratie en
gefolterd.
Met goede bedoelingen maak je nog geen goede film, zelfs niet wanneer
direct betrokkenen hun eigen lot naspelen. Maar Windhorse
eindigde vorig jaar hoog in de publieksenquete van het International
Film Festival Rotterdam, want het is heel erg wat er in Tibet gebeurt,
terwijl de slachtoffers geweldloos zijn en er fotogenieke gebruiken op
na houden, zoals thee met boter drinken en lijken aan de gieren voeren.
|
NRC Webpagina's
26 JANUARI 2000
|