|
T I T E L : |
Sweet Cécile |
R E G I E : |
Jet Homoet |
M E T : |
Cécile Jansen |
In: het Ketelhuis, Amsterdam (zo 14u, ma di 17.30u).
Apologie van eerste BOM
Door DANA LINSSEN
Toen sweet Cécile nog
sweet sixteen was hadden vrouwen nog gewoon een echtgenoot nodig om
kinderen te krijgen. Halverwege de jaren zeventig keerde echter het tij.
Nederland maakte kennis met het fenomeen van de Bewust Ongehuwde Moeder,
oftewel de veel militant klinkender BOM-vrouw.
Er was weer een
feministische golf aan de gang en de samenleving leek nog maakbaar, dus
Cécile Jansen, die zichzelf altijd al achter de kinderwagen had
gedroomd maar daar geen prins op het witte paard bij had gefantaseerd
'nam een kind'. En een paar jaar later nog een. De vader van haar
eersteling gaf ze nog de keus: condoom of verwekken, de natuurlijke
vader van haar tweede kind hoorde het, na aandringen van zijn dochter,
pas dertien jaar later.
Aangezien Cécile Jansen zichzelf nadrukkelijk als 'de eerste BOM-
moeder' profileerde is zij de afgelopen twintig jaar een graag geziene
gast geweest in talkshows en radioprogramma's. Jansen zelf was geschoold
in inmiddels nogal potsierlijk aandoende slogans als: 'het gezin houdt
het kapitalisme in stand' en 'kinderen opvoeden is een soort
maatschappelijk werk', waarmee ze haar recht op een bijstandsuitkering
verdedigde. We leren haar kennen als een liefdevolle, maar ook nogal
zelfzuchtige moeder. Haar dochter omschrijft haar moeders weigering om
haar vader van haar bestaan op de hoogte te stellen als
'egoïstisch'. Ze vraagt zich af hoe je het geluk van twee mensen
kunt opofferen voor je eigen gemoedsrust.
Sweet Cécile voert Jansen ook als co-scenariste op en dat
roept bij de kijker nogal wat vragen op over de taakverdeling tussen
regisseuse Jet Homoet en haar hoofdpersoon. Dat de film weinig
reflectieve momenten kent is wellicht te wijten aan het feit dat Jansen
graag een apologie en knus familieportret voor haar kinderen wilde
maken. Maar zelfs op de vraag waarom ze dat wilde (toch spijt of twijfel
na al die jaren?) blijft de film het antwoord schuldig. Dat is, zelfs in
een tijd waarin documentaires steeds meer de neiging hebben om uiterst
persoonlijke exercities te worden, toch wel het minste wat een film moet
doen.
|
NRC Webpagina's
19 JANUARI 2000
|