|
T I T E L : |
Tango |
R E G I E : |
Carlos Saura |
M E T : |
Miguel Angel Solá, Julio Bocca, Juan Carlos Copes |
In: Desmet, Amsterdam; Springhaver, Utrecht
Fatale liefde in Buenos Aires
Door RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
De Spaanse regisseur Carlos
Saura heeft één meesterwerk op zijn naam staan: Cria
cuervos uit 1975. Het was een van de eerste films waarin een beeld
werd geschetst van de verstikking en psychologische perversie in het
franquistische Spanje. Maar sindsdien is van Saura, wiens films vaak
gekenmerkt werden door een theater-achtige opzet, weinig spectaculairs
meer te zien geweest, of het moest misschien Carmen zijn uit
1981, een film waarin veel flamenco gedanst werd.
Het lijkt dan ook weinig waarschijnlijk dat Saura's, in Argentinië
gedraaide Tango, twee jaar na de première, alsnog de
Nederlandse bioscoop had gehaald, wanneer daar niet veel in gedanst
werd. De tango, deze sexy parendans uit Argentinië, kan zich
immers in een groeiende schare beoefenaars in de Lage landen verheugen.
Als speelfilm stelt Tango teleur. Het verhaaltje is flinterdun:
regisseur van een dansspektakel wordt verliefd op een der danseressen,
die het liefje is van een vervaarlijke nachtclubeigenaar. Zoiets kan
haast niet goed aflopen. Maar om het verhaaltje is het Saura niet te
doen. De film, bijna geheel gesitueerd in de theaterzaal waar voor de
voorstelling gerepeteerd wordt, is een excuus voor het laten zien van
spectaculaire dansnummers, en het laten horen van goede muziek.
En daarin slaagt Saura uitstekend. Hij heeft er van afgezien om, zoals
in dans- en muziekfilms maar al te vaak gebeurt, de cameravoering al te
spectaculair te maken of de artistieke prestatie in korte shots en
close ups op te hakken. Wie op tangoles zit, zal met deze film zeker
zijn voordeel kunnen doen, omdat je soms minuten lang de dansers van
top tot teen aan het werk kunt zien. Voor andere toeschouwers lijkt
Tango minder geschikt. Alles ziet er prachtig uit, dat kun je
aan cameraman Vitorio Storaro (The Last Emperor, Reds, Apocalypse
Now) wel overlaten. Maar leven gaat het geheel niet. Misschien is
dat maar goed ook. Bij de tango, een verondersteld hartstochtelijke
dans, liggen immers vaak vals pathos en kitsch op de loer, zoals in
Naked Tango van Leonard Schrader uit 1992.
Toch zijn er ook goede tango-films, zoals Sally Potters The Tango
Lesson uit 1997, of Tangos, l'exil de Gardel van Fernando
Solanas uit 1985. Wat die films goed maakt is dat de tango wordt
ingezet als element in het vertellen van een heel ander verhaal - in
het laatste geval dat van Argentijnse ballingen in Parijs die door
dansen de band met het vaderland proberen te voelen. Even steekt ook bij
Saura trouwens de herinnering aan de Argentijnse dictatuur in de jaren
zeventig en tachtig de kop op, als de jaloerse nachtclubeigenaar de
voorstelling wil laten eindigen met een beroep op de generaals. Die
verwijzing is, gezien de algemene inhoudsloosheid van de film, een
beetje gênant. Er is sinds de politieke bom van Cria cuervos
helaas veel veranderd.
|
NRC Webpagina's
19 JANUARI 2000
|