|
T I T E L : |
Chickies, Babies and Wannabees |
R E G I E : |
Karin Junger |
In: Het Ketelhuis, Amsterdam.
Documentaire over jonge tienermoeders
Door HANS BEEREKAMP
Thematisch zijn veel van de
documentaires van Karin Junger onderling consistent. Junger won in 1989
de Joris Ivens Award voor Birthplace Unknown over de vragen die
een bijna volwassen adoptiekind zich stelt over zijn afkomst. Daarna
ging In alle stilte over de dwang die ongehuwde moeders vroeger
ondervonden om hun kind af te staan en in haar laatste film Chickies,
Babies & Wannabees volgde de filmmaakster twee Creoolse
alleenstaande tienermoeders uit Amsterdam-Zuidoost.
Een van de vragen die in die documentaire opgeroepen worden, is of de
samenleving het recht heeft om zich te bemoeien met de opvoeding en
kinderverzorging door een jonge, ongehuwde moeder. De beelden van
maatschappelijk werksters die een aanstaande moeder in een opvanghuis
indringend ondervragen over hoe ze haar taken denkt aan te pakken, maken
in ieder geval duidelijk dat deze benadering weinig zoden aan de dijk
zet. De beide meisjes, Melissa en Denise, beiden 16 bij de geboorte van
hun kind, lijken voortdurend op te lopen tegen een witte muur, van
bevoogding en onbegrip.
Het mede daardoor gegroeide wantrouwen heeft ook problemen opgeleverd
bij het maken van de documentaire. Een van de meisjes maakt de indruk
weinig enthousiast mee te werken, en in combinatie met de tegenzin die
Junger zegt te hebben ondervonden van hulpverleners, uit angst voor
'stigmatisering' van jonge zwarte moeders, lijkt de film niet erg goed
tot de kern te kunnen doordringen. Het is vooral een verslag van
moeizame toenaderingspogingen, van stekeligheid en soms onverhulde
woede. Natuurlijk is het mooi om al in de openingsscène te zien
hoe Melissa een pony een klap voor het hoofd verkoopt, maar dat schept
weinig helderheid.
Chickies, Babies and Wannabees geeft een oppervlakkig inkijkje in
een wereld die ten onrechte slechts bij uitzondering in documentaires
aan bod komt. Er worden geen antwoorden gegeven, maar steeds nieuwe
vragen opgeworpen. Waarom anti-conceptie een taboe is in dit milieu,
bijvoorbeeld, en of het krijgen van een kind een intuïtieve daad
van verzet is. De over een lange periode gedraaide documentaire is een
inconsistente mislukking, maar wel een die nieuwsgierig maakt naar
eventuele nieuwe pogingen in dezelfde richting.
|
NRC Webpagina's
12 JANUARI 2000
|