|
T I T E L : |
Mektoub |
R E G I E : |
Nabil Ayouch |
M E T : |
Rachid El Ouali, Amal Chabli, Mohamed Miftah, Faouzi Bensaïdi |
In: Tropeninstituut, Amsterdam (do), daarna tournee langs verschillende filmtheaters
Verkracht in Tanger en opgejaagd door de corrupte politie
Door HANS BEEREKAMP
Net als de in Parijs geboren
regisseur Nabil Ayouch (1969) keert de hoofdpersoon van zijn debuutfilm
Mektoub na een lang verblijf in het buitenland terug naar
Marokko. De hernieuwde kennismaking valt voor het filmpersonage niet
mee. Een in Amerika opgeleide Marokkaanse oogarts neemt deel aan een
congres in Tanger.
In een luxe hotel wordt de gast door het personeel
bedwelmd met een slaapmiddel in de champagne, en zijn jonge bruid wordt
ontvoerd en verkracht door hooggeplaatste burgers. Niemand wil haar
geloven, nadat ze de volgende ochtend op straat is gegooid, maar samen
met haar man vindt ze een videocassette met de bewijzen. Corrupte
politiechefs zitten eveneens in het complot, en het jonge paar moet
vluchten, dwars door Marokko.
Deze onwaarschijnlijke vertelling is gebaseerd op ware gebeurtenissen.
Road movie, thriller en liefdesgeschiedenis in een enkele film
gecombineerd, is Mektoub dus ook nog eens het portret van een
corrupte samenleving en van een desillusie over het land van herkomst.
De debuterende Ayouch heeft wel veel hooi op de vork genomen in zijn
Frans-Marokkaanse coproductie. Het meest spannende is dat de onbestemde
dreiging van een vreemde, perverse cultuur (vergelijkbaar met bij
voorbeeld het Venetië in Paul Schraders The Comfort of
Strangers) dit keer geen fictie is, maar een aanklacht tegen een
cultuur die de hoofdpersonen eigenlijk niet zo vreemd is.
Mektoub is in principe opwindend genoeg om de regisseur zijn
onhandigheid te vergeven, maar dat zou niet gepast zijn bij een film die
deel uitmaakt van de zogeheten Wereld Cinema Tour, een circuit van films
uit ontwikkelingslanden die op eigen benen willen staan.
|
NRC Webpagina's
5 JANUARI 2000
|