|
T I T E L : |
Unter den Palmen |
R E G I E : |
Miriam Kruishoop |
M E T : |
Helmut Berger, Sheri Hagen, Udo Kier, Thom Hoffman, Willem Nijholt, Ian Kerkhof, Erik de Bruyn |
In: Kriterion, Amsterdam; Lantaarn/Venster, Rotterdam; 'T Hoogt, Utrecht.
Diep zuchten in mooi Rotterdam
Door DANA LINSSEN
Koket beledigd was Helmut Berger
dat Miriam Kruishoop hem alleen kende van zijn rol in de soapserie
Dynasty. Ze moest z'n échte films maar eens gaan zien,
zoals Ludwig.
Daarna roemde hij de filmmaakster om haar
kwaliteiten als spelregisseuse, evenals trouwens Willem Nijholt, die
even mag optreden in Kruishoops parade van gedistingeerd verlopen heren
in haar tweede speelfilm (na haar gehypte debuut Vive elle). Het
is informatie die tijdens de première van de film tijdens het
laatste Nederlands Filmfestival al verbazing wekte en bij herzien voor
de landelijke bioscoopuitbreng weer. Want als Unter den Palmen
(medegeproduceerd door het hippe Duitse productiehuis X-Filme, onder
meer verantwoordelijk voor Lola rennt) ergens in uitblinkt, is
het juist een gebrek aan inzicht in spelregie en dramaturgie. Wat Helmut
Berger in Unter den Palmen doet, verschilt niet zoveel van het
gebruikelijke soap-idioom: zwijgen, kijken, zuchten en dat alles zo
ondoorgrondelijk mogelijk en met zoveel mogelijk uitroeptekens. Dat
Berger daarbij onbewust wat van zijn eigen diva-allures blootgeeft,
maakt hem toch wel weer aandoenlijk om naar te kijken.
Unter den Palmen is een zelfverzekerde film. Daar is veel maar
niet alle reden toe. Naar verluidt werd hij voor rond een miljoen gulden
geproduceerd, maar hij ziet eruit alsof hij minstens het tienvoudige
heeft gekost, wat betekent dat de film door artdirector Ben Zuydwijk tot
in de kleinste details werd verzorgd. Director of photography Rogier
Stoffers vond voor het oog van zijn camera Rotterdam opnieuw uit in
betoverend blauw en groen Hopperiaans licht. Kruishoop heeft talent voor
het ensceneren van dit soort desolate grotestadstaferelen, maar de stad
komt nooit tot leven. Zij toont haar zonsop- en -ondergangen als een
nieuw laagje make-up.
Berger is de spil om wie alles draait. Samen met de doodse Tanya (ex-
model Sheri Hagen) slijt hij zijn nadagen als een geperverteerde
gentleman-struikrover. Als hij bij een overval een foto van de ook al
niet meer zo goddelijk blonde Thom Hoffman buitmaakt, raakt hij
geïntrigeerd door zijn jongere spiegelbeeld. Op zijn beurt is hij
weer net uitgekeken op Bergers evenbeeld op leeftijd Willem Nijholt. Zo
af en toe passeren ook nog de filmmakers Erik de Bruyn en Ian Kerkhof
als de jongere neefjes van deze heren.Of als de schaduwen van Berger en
zijn broer Udo Kier, die ook nog zijn steentje bijdraagt aan het morele
verval van de hele entourage.
De gecompliceerde structuur die Unter den Palmen suggereert met
al z'n tweeling-, alter-ego- en spiegelmotieven had een prettige
uitdaging kunnen zijn. Maar ik ben bang dat het een uitdaging is die
zich beperkt tot het hoofd van de toeschouwer en niet door de
gebeurtenissen op het doek wordt aangereikt. Het is doodzonde dat al die
puike acteurs zulk pover dramatisch materiaal in handen hebben gekregen.
Er is geen moment van introspectie of ontwikkeling, hun geworstel met
kalenderwijsheden over het leven is gênant, en wat wil die parade
van geësthetiseerde lamlendige taferelen ons eigenlijk vertellen?
Dat het leven zinloos is, de liefde een vorm van gesubli meerde
eenzaamheid? De twijfel, misère en wanhoop in Unter den
Palmen worden nooit existentieel, omdat gevoelens zich per definitie
onder het steriele oppervlak van de uitdrukkingsloosheid van
fotomodellen bevinden. Nog voordat Kruishoop ook maar een poging heeft
gedaan om iets met haar film te beweren (al was het maar een anti-
betoog) is zij haar toeschouwers door verveling verloren.
|
NRC Webpagina's
5 JANUARI 2000
|