|
|
|
NIEUWSSELECTIE
|
Couscous en bara als kerstmaaltijd
UTRECHT, 22 DEC. Een van de wijzen is Turks, een van de soldaten Chinees. Maria is een kop groter dan Jozef. Groep 8 van de openbare basisschool De Twijn repeteert het kerstspel, dat vanavond op de binnenplaats zal worden opgevoerd. De overige klassen doen bij de repetitie dienst als koor en publiek. "Ik geloof niet in Jezus enzo", zegt Sarah uit groep 5. "Ik geloof in de Marokkaanse god." Ook Sherida (9), een struise blonde Utrechtse, gelooft niet in "deze Jezus". De bijbel of de koran zegt de meisjes niets. " Ik kan geen Marokkaans lezen", licht Sarah toe. Maar god is wel leuk, vindt Sherida. "Het is wel interessant dat hij niet leeft maar met de kerst wel. Ik wil hem best weleens ontmoeten." De Twijn is een uitzondering. De meeste openbare basisscholen houden zich verre van een bijbels kerstspel. Als het even kan komt in de kersttijd de geboorte van Christus niet aan de orde. "Een kind kan met vragen komen", zegt kleuterleidster Lilian Staartjes van De Trekvogel in IJsselstein. "Maar dan hoef je niet hét verhaal te vertellen. Jezus is de naam van het kindje, meer niet. Engelen, daar heb je het niet over." Wel wordt de kerstboom met ballen en lampjes op de meeste openbare scholen in ere gehouden. De sfeer is het belangrijkst. "Kerst wordt bij ons gevierd als een feest van vrede, licht en gezelligheid", zegt directeur J. Los van de Amsterdamse basisschool Aldoende. Op basisschool De Brink in Amsterdam prijkt in elke klas een kerstboom en worden er uit volle borst kerstliedjes gezongen. "Maar die liggen meer in de sfeer van Jingle Bells dan van Nu zijt wellekome", zegt directeur C. Grauw. Op De Brink wordt het bijbelse kerstverhaal in de klassen niet verteld. "Daar is geen discussie over", zegt Grauw, "We leggen daar gewoon geen prioriteit. Het vieren van islamitische feesten, dát is onderwerp van gesprek. We zoeken samen naar een manier om daar een goede invulling aan te geven. Eigenlijk willen we ten minste één islamitisch feest in het jaar uitgebreid vieren, zodat de Nederlandse kinderen daar ook kennis mee kunnen maken." Veel openbare scholen zien geen been in een zekere vermenging van de verschillende godsdiensten die op de school aanwezig zijn. Het kerstdiner op Aldoende, waar de helft van de leerlingen van allochtone afkomst is, is multicultureel. Los: "De oudere kinderen maken thuis zelf allerlei lekkernijen en die worden gezamenlijk op school opgegeten. Niet alleen kerststol dus, maar ook couscous en bara." Op het Libanon Lyceum in Rotterdam (veertig verschillende nationaliteiten) heeft het kerstdiner weleens bestaan uit veertien gangen. Elke gang was een gerecht uit een ander land.
|
NRC Webpagina's
22 DECEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |